Corona har været hård ved Folkets Avis, magasinet IDENTITET og de mange andre medier på FOLKETS. Omsætningen er halveret på et år.

Vi er 0 abonnenter og skal op på 200 forholdsvist hurtigt før det giver mening.

Vil du være med til at sikre at Danmark også i fremtiden har uafhængige medier?

Lukket

Babyer foretrækker kønsstereotypt legetøj

Drenge foretrækker drengelegetøj, piger foretrækker pigelegetøj. Selv når de kun er ni måneder gamle.

Det viser ny forskning offentliggjort i fagtidsskriftet Infant and Child Development.

Resultaterne er en torn i øjet på de akademikere, som hævder, at køn er en social konstruktion.

På den anden side bekræfter forskningen, hvad de fleste forældre selv oplever i praksis.

Det er forskere fra City University London, som er kommet frem til resultatet på baggrund af grundige iagttagelser af 101 børn i alderen 9 til 17 måneder.

Børnene blev iagttaget, når de legede for sig selv uden at voksne blandede sig. Børnene kunne selv bestemme, hvad de ville lege med.

Der var tydelige forskelle i børnenens foretrukne legetøj, hvor børnene typisk valgte det, som vi traditionelt forbinder med hvert køn.

Da børn på ni måneder ikke har været udsat for kønssocialisering, må deres valg være udtryk for egne ønsker og ikke "samfundets forventninger".

Brenda Todd, der udførte studiet med kolleger og underviser i psykologi på universitetet, udtaler:

"De mindste drenge foretrak bolden og de mindste piger foretrak gryden."

Resultatet stemmer overens med tidligere undersøgelser både blandt mennesker og blandt menneskets nærmeste slægtninge hos primaterne.

Blandt forskere, som henter deres viden om mennesker i undersøgelser og forsøg, er der enighed om, at de to køns præferencer delvist er medfødte.

På universiteterne sidder dog stadig en lang række ideologer, som nægter at anerkende fakta. De holder fast i forestillingen om, at mennesket er socialt konstrueret.

"Preferences for 'Gender-typed' Toys in Boys and Girls Aged 9 to 32 Months" by Brenda K. Todd, John A. Barry and Sara A. O. Thommessen in Infant and Child Development.