Kun medlemmer

FOLKETS er en dansk medieplatform der huser udgivelser som avisen Folkets Avis, Magasinet Identitet, Rævekagen, Mediemøllen og mange, mange flere.

I modsætning til de etablerede medier modtager FOLKETS intet tilskud fra staten. Hvis platformen - og de medier som den huser! - skal overleve, så skal læserne betale.

Vi mangler

315

medlemmer mere,
så kører det rundt :)

Bliv medlem

Primære faneblade

DU betaler: 400 filmfolk til kæmpefest under sydens sol

Antal

- Det Danske Filminstitut inviterer internationale festivalkontakter, filmkøbere og den danske filmbranche samt internationale brancherelationer til 'Meet the Danes'. Det foregår fredag den 13. maj kl. 21 på Den Skandinaviske Terrasse, 55 La Croisette i Cannes.

Sådan lyder en del af invitationen fra Det Danske Filminstitut til ”Meet the Danes”, der er en fast begivenhed under ikke kun Cannes-festivalen, men også når det statslige filminstitut deltager i Berlin-festivalen.

Hvad Filminstituttet dog ikke oplyser er, hvad det koster at invitere de mange gæster, som typisk beværtes med øl og vin på en af rivieraens bedste adresser.

Det fremgår i stedet af aktindsigter, som Folkets Avis i samarbejde med Journalista.dk er kommet i besiddelse af. Dokumenter der fastslår det forbrug, som Filminstituttet har haft under både Cannes- og Berlin-festivalerne i perioden mellem 2009 og 2015.

En halv million kroner i snit for Cannes – 370.000 kroner for Berlin

I denne periode brugte Filminstituttet 3.491.390,67 kroner på deltagelser i Cannes-festivalen, mens det kostede 2.590.725,56 kroner at være til stede i Berlin.

Det giver et gennemsnit på 498.770,10 kroner for hver Cannes-festival, mens det for Berlin-festivalerne svarer til 370.103,65 kroner.

Uanset om Det Danske Filminstitut har deltaget i de franske eller tyske festivaler, har ”Meet the Danes” og andre receptioner udgjort en væsentlig udgiftspost.

Eksempelvis i 2010 i Berlin, hvor sammenkomsten kostede 156.925,61 kroner, mens branchefesten løb op i 54.647,83 kroner i Cannes i 2013. En sammenkomst som af arrangøren i Cannes, typisk omtales som en fest.

En anden tung post på budgettet har været de lejligheder og hotelværelser, som filminstituttet har gjort brug af:

I Cannes har udgifterne typisk ligget på omkring 300.000 kroner per festival, hvilket blandt andet skyldes forkærligheden for dyre og store lejligheder, placeret få hundrede meter fra selve festivalen og den verdensberømte strand.

 

Direktør: Cannes vanvittigt dyrt

Overfor Folkets.dk slår Filminstituttets administrerende direktør, Henrik Bo Nielsen, fast, at Cannes per definition er dyrt:

- Det er vel stort set det dyreste sted på jordkloden man kan opholde sig. Det er imidlertid også kontinentets væsentligste samlingssted filmpolitisk, kunstnerisk og finansieringsmæssigt – derfor er der ingen vej uden om DFIs (Det Danske Filminstituts, red.) tilstedeværelse.

Henrik Bo Nielsen oplyser samtidig, at det afgørende for ham ikke er, hvad ”Meet the Danes” omtales som – men hvad filmfolkene får ud af sammenkomsten:

- Både i Berlin og Cannes faciliterer Filminstituttet et møde mellem 400-600 danske og internationale filmfolk.

- Om man vil kalde det fest eller en reception skal jeg ikke blande mig i, det er velbesøgt, vellykket og det har, det lokale prisniveau taget i betragtning, et ganske fornuftigt prisniveau.

Del

Del eller citer ved at kopiere linket her

Udgivet: 

13/05/2016 - 10:12

Seneste ændring: 

13/02/2019 - 14:23

Typer: 

Artikler

Personer: 

Henrik Bo Nielsen

Organisationer: 

Det Danske Filminstitut

Del eller citer med linket her

MediaCreeper