Mathias Thomasen General Manager UBER Danmark har siddet på den anden side af bordet, som rådgiver for Boston Consulting Group hvor virksomheder i forskellige størrelser kom for at få at vide hvordan de kunne innovere deres virksomheder, eller som det hedder med et fint ord - disruption.
Nu sidder han selv for bordenden hos UBER, som oplever massiv modstand fra en forstenet TAXI-branche. Lovgiverne rører ikke på sig, de står som oftest på sidelinjen og ser på. Denne gang er det dog amerikanerne, der kommer med et meget stort budget til markedsføring og kan dermed måske slå hul i en forstenet dansk lovgivning også.
Hvad er det der mangler i Danmark? Mathias mener risikovillighed og internationalt udsyn, vi tør ikke tænke stort nok.
-Men når vi ser på hvorledes små ideer bliver stoppet her i landet, ved at dem der har pengene siger nej tak også selv om vi kan gå ind med et projekt der er bedre og til en tiendedel af prisen som innovators.camp som jeg (Steffen Kirkegaard) fik nej til, da de hos kommunen og Væksthuset så at det var mig, som jo har en blog Kirkegaard´s corner hvor jeg skriver om at vi kan gøre det bedre, så var kassen lukket, de sagde at de normalt investerede i større projekter til et par millioner ikke til kun 130.000 kr.
Så det offentlige stopper udviklingen, selv om de er dem der mener de skal sidde på den. I danmark sker der meget lidt pt, vi mangler IT folk og vi mangler risikovillighed på kapitalen, den er ofte overbeskattet i forhold til andre lande vi normalt sammenligner os med.
Nu vil den helt sikkert søge til England, da de laver en skatte-lovgivning til 10% på startups op til de første 100 mio. pund, i Sverige er aktieavance beskatningen på 25% og i Danmark 42% derfor kommer der ikke penge til Startups, hvis en virksomhed som UBER var startet her ville den være lukket før de havde lavet mere end 10 arbejdspladser.
Mathias sider med nogle af de her problemer, han siger at mange ikke vil være selvstændige som chaufførene jo er hos UBER, men hos dem finder folk ud af at det er rigtig cool. Vi skal tænke anderledes, store virksomheder udfordrer ikke sig selv, de er bundet til en bestemt tankegang som oftest også bliver deres endeligt.
Man venter på at de nye små fejler, ja eller at det offentlige og befolkningen går i mod dem. Så kan de gamle virksomheder fortsætte ufortrødent. Lovgivningen er langsom og UBER må værgne sig med tålmodighed.
Men væksten i UBER er meget stor og det beviser at der er et hul i markedet - et uopfyldt behov.
Men Mathias er optimistisk, da de unge er igang med startups og vil gerne være chauffører og andet.
-Kulturen er her, men lovgiverne skal man nok ikke kikke efter da de ikke gør så meget. Go global, være risikovillig er ordene fra Mathias.