Kun medlemmer

FOLKETS er en dansk medieplatform der huser udgivelser som avisen Folkets Avis, Magasinet Identitet, Rævekagen, Mediemøllen og mange, mange flere.

I modsætning til de etablerede medier modtager FOLKETS intet tilskud fra staten. Hvis platformen - og de medier som den huser! - skal overleve, så skal læserne betale.

Vi mangler

310

medlemmer mere,
så kører det rundt :)

Bliv medlem

Primære faneblade

Black Friday handler om forbrugerne - ikke virksomhederne kære ELSK

Black Friday venter lige om hjørnet og som forbruger kan man godt begynde at glæde sig for alle forudsigelser peger på, at det bliver en sand fest i den danske detailhandel på fredag og mange forventer endda at vi vil komme til at se den største dankortomsætning på en enkelt dag. Det er virkelig noget der batter, og selvom der er rigtig mange butikker der glædeligt hopper med på vognen, så er det desværre ikke alle. Således har tøjforretningen ELSK erklæret, at de ligefrem vil lukke deres webshop på fredag og deres argument er at "man bidrager til at skabe et unødigt overforbrug blandt forbrugerne og skaber for virksomhederne en jagt mod bunden, fordi det er svært at gøre produkter og service bedre, når alt skal være billigere og billigere". Men lad os lige undersøge det udsagn og se om det virkelig passer.

Alles velstand stiger når priserne falder

For ifølge ELSK så er der åbenbart noget der hedder 'unødigt overforbrug'. Man skal virkelig have ophold i de højere samfundsmæssige luftlag i lang tid, hvis man mener det. For, for langt de fleste danskere er lavere priser den eneste vej til at købe både de ting som de drømmer om, men også i ligeså høj grad de ting som de står og mangler. Dette kan være alt fra en ekstra dyr flaske whisky, man har ønsket sig i lang tid men som man ikke har råd til i hverdagen eller det kan være noget så lavpraktisk som at lavere priser får en til at købe noget som man virkelig mangler, men som man ikke 'gider' at bruge penge på, såsom nyt tøj eller lignende.

At priser bliver lavere er uden tvivl med til at skabe øget forbrug men vores øgede forbrug er netop det der har karakteriseret os som et rigt samfund. I gamle dage havde man ikke faldskærme fordi man ikke havde råd til andet end tøj, mad, sko og en radio, Heldigvis har det ændret sig og det er netop takket være både højere lønninger, både i absolutte og relative termer, men også takket være lavere priser - igen både relativt og absolut. For mange handler Black Friday derfor ikke om at bidrage til et overforbrug, men tværtimod til at dække deres aktuelle forbrug. Mange bruger denne dag til at købe de første julegaver og hvad enten man købe et gavekort i julegave eller tøj, sko eller elektronik, så er det logisk at folk gerne vil spare nogle penge på at dække et behov, så de kan få dækket et andet behov et andet sted.

Produkter og services bliver bedre FORDI der er konkurrence ikke på trods af det 

Den anden del af ELSK’s kritik giver heller ikke mere mening fordi hvad er det egentligt der er med til at drive innovationen i vores samfund? Det er meget simpelt: konkurrence. Hvis ikke kunder stiller nye krav og efterspørger nye varer eller ydelser, hvordan skulle restauranten så forny sit menukort og hvordan skulle iværksættere kunne identificere nye brancher og behov, hvis ikke kunderne gav dem et fingerpeg? Konkurrence er derfor nødvendig for, at vi kan sikre at vi hele tiden får den rette mængde innovation og nytænkning der skal til for at drive vores samfund fremad. Derudover skaber øget konkurrence større gennemsigtighed som man ser det ved sammenligningssider såsom hos akasseoversigt.dk, der sammenligner priser på a-kasser og fagforeninger i landet. Dette er netop en branche hvor alt for mange mennesker i alt for mange år har betalt overpriser for ydelser som ikke har fornyet sig en tøddel, men til gengæld er priserne steget igennem årene – igen både relativt og absolut. Så uden konkurrence kommer der ingen innovation og uden innovation er der ikke noget incitament for kokken til at blive dygtigere og a-kasser og fabrikker til at blive mere effektive.

Det kan forekomme lidt forunderligt, hvordan man kan lede en relativ succesrig tøjkæde, når man tilsyneladende ikke har særlig meget forstand på hvordan ens kunder tænker – eller økonomi for den sags skyld.

Kommercielt

annonce

Del eller citer med linket her

AddToAny
MediaCreeper