Gå til hovedindhold

Der er brug for flere digitale uddannelser i Danmark – lad os starte med en i digital marketing

Danmark har igennem de sidste ti år mildt sagt haft svag økonomisk vækst. Vi ligger langt efter mange af vores nabolande som Tyskland, Sverige og Norge, der hurtigt kom ovenpå igen efter den økonomiske krise. Det er dog enkelte dele af den danske økonomi, der har klaret sig langt bedre end gennemsnittet og en af dem er e-commerce sektoren. Dette er imponerede særligt taget i betragtning af, at der stadig efter knap 10 år med tocifrede årlige vækstrater, stadig ikke er blevet oprettet langt flere uddannelse inden for e-commerce, sociale medier og digital marketing. Men det burde vi, og her kommer tre grunde til hvorfor!

1: Mangel på uddannelse sænker væksttempoet for dansk e-handel

I løbet af de sidste otte år er e-handlen i Danmark vokset med tocifrede vækstrater hvert år, hvilket ikke overraskende har gjort at der er kommet langt flere webshops til der alle jagter profit og gevinster, hvilket bidrager til større konkurrence og ikke mindst lavere priser i detailhandlen, hvilket vi uden tvivl har manglet.

Et godt eksempel på denne udvikling ses hos webshoppen Prispresseren.dk, der som navnet antyder er en webshop, der sigter imod at presse priserne i bund på elektronik, mobiltilbehør og parfumer. Denne udvikling kommer i sidste ende alle til gavn og vi bør derfor glæde os over at e-handlen vokser.

Men selvom branchen buldrer derudaf så kan væksten tage skade særligt på langt sigt, hvis ikke der kommer en uddannelse inden for både e-commerce og digital marketing. Årsagen til dette er at mange i dag er selvlærte og selvom dette er fint, så er det ikke en måde at opbygge en industri på, da man løbende har brug for folk med de rette kompetencer og som selvlært er man ikke nødvendigvis bedst egnet til at lære fra sig. På den måde er det sværere at udvikle nye medarbejdere, hvilket også gør at mange digitale bureauer har rekrutteringsproblemer, selvom det er ikke er det sværeste at lære hvis man har hovedet og hænderne skruet nogenlunde på. Mere uddannelse ville både styrke den kommende generations digitale kompetencer og løse de nuværende rekrutteringsproblemer i branchen.

2: Mangel på uddannelse gør det sværere at skabe ’digitale eksperter’

Udover at det bliver sværere at rekruttere medarbejdere, så betyder manglende uddannelser også, at det er svært at udvikle reelle eksperter inden for alle grene af for eksempel digital markedsføring, hvor der både er SEO, PPC, Social Media Marketing og meget andet.

 Jeg underviser selv i visse dele af social media marketing på IBC i Kolding, hvor man kan uddanne sig til social media manager, hvilket jeg bestemt synes er den rette vej at gå. Jeg ville dog ønske at unge i dag havde mulighed for at gøre det samme med SEO og PPC, så man i de digitale bureauer virkelig kunne pleje sine talenter, så de en dag bliver rigtige eksperter og kan omsætte deres ekspertise til nyt undervisningsmateriale, da denne branche er meget omskiftelig.

Virksomheder uanset om de er private, offentlige, detailbutikker eller webshops efterspørger også i stigende grad eksperter og specialister fordi man gerne vil have at folk koncentrere sig om netop de ting de er gode til. I dag må folk lære lidt af det hele, og selvom det også er gavnligt at have et 360 graders perspektiv, så tager det lang tid at opnå og derfor kan det være en fordel at udvikle eksperter i stedet.

3: Unge må i dag rejse til udlandet for at uddanne sig i digital marketing – det er både dyrt og unødvendigt

Et sidste problem som opstår i dag fordi vi ikke har uddannelser nok der fokuserer på digitalisering er, at mange unge i dag er nødt til at tage til udlandet for at dygtiggøre sig og dette er selvfølgelig uheldigt, da man ofte skal til England og USA. Og siden uddannelserne ikke nødvendigvis har en dansk pendant, må man selv betale for sin uddannelse, hvilket ofte tvinger unge mennesker til at tage dyre lån såsom kviklån og sms lån, hvilket vi bør kunne undgå med det uddannelsessystem vi  har.

Derudover er jeg ikke i tvivl om de nye uddannelser ikke ville have problemer med at blive fyldt op, hvis universiteter begyndte at udbyde dem, da unge mere end nogensinde før kigger på om der rent faktisk er gode jobmuligheder efter end studie – og det er der!