Primære faneblade

Den fysiske og den online butik smelter sammen

Annonce

Kommercielt

Julehandlen i december har allerede sat rekord i forhold til sidste år, og så er omsætningen på Black Friday ikke engang medregnet. Sådan lyder udmeldingen fra NETS, som har opgjort omsætningen på Black Friday til intet mindre end 2 milliarder kroner – det hidtil bedste salgstal for en enkeltstående dag.

Omsætningen på både julehandlen samt Black Friday kommer fra et mix af både fysiske og online butikker, og det er et meget godt eksempel på e-handlen generelt. Her er de fysiske og de online butikker nemlig ikke hinandens fjender mere, men komplimenterer derimod hinanden på bedste vis.

En undersøgelse, fortaget af Dansk Erhverv, viser, at vi, forbrugere, bruger de online og fysiske butikker til noget forskelligt. Ofte vil vi gerne se en vare an, før vi køber den online, og således viser rapporten, at 11% har været i en fysisk butik, før de køber deres produkter online. Ligeledes kan vi gode lide at researche forud for et køb, - 25 % af os søger informationer på nettet forud for et køb. Derudover betyder det meget for forbrugerne, at man kan bytte de varer, man har købt online i den fysiske butik.

Hos tøjbutikken Andpants.com, som både har en butik i Silkeborg, men derudover også har en succesfuld webshop, mærker man denne tendens. Mange kommer måske ind i butikken og prøver vores populære Toga Pulla sko, men ender med at gå tomhændet hjem, fordi de lige skal tænke over beslutningen. Når de så har bestemt sig, går de i stedet for online og bestiller støvlerne, da vi nogle gange har lidt flere størrelse på vores hjemmesiden, end i butikken.

Hos helsebixen.dk, som sælger kosttilskud, vitaminer og alt muligt andet, har man ingen fysisk butik, men derimod oplever de, at de får en del henvendelser fra kunder, der lige har et spørgsmål til deres produkter. Det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at de så også køber noget.

Skab et univers

De virksomheder, der klarer sig rigtig godt, og som kommer til at klare sig godt også i fremtiden, er de virksomheder, der formår at spille på begge kanaler – både den on- og offline del. Det er en slags omnichannel, hvor kundens indtryk af virksomheden baserer sig på det samlede helhedsindtryk, de får begge steder. Det giver også gode muligheder for at lave nogle integrerede oplevelser, som giver kunderne en mere fuldendt oplevelse. Det kan f.eks. være når virksomhederne gør det muligt, at returnere varer, købt online, i de fysiske butikker, eller når man kan afhente sin bestilling i butikken, i stedet for at få den tilsendt med posten. Derudover betyder det, at virksomhederne har en større berøringsflade, som gør det nemmere at nå ud til målgruppen.

I en tid, hvor man gang på gang oplever svindelnumre fra falske webshops, er det betryggende at vide, at der ligger en fysisk butik i forlængelse af webshoppen, så kunderne ved, at det ikke blot er en opreklameret webshop. Desuden skaber det et tilhørsforhold til webshoppen, når forbrugerne allerede har besøgt butikken og fået en god service herigennem.

Det er ikke alle virksomheder, som har gavn af en fysisk tilstedeværelse

Det er dog ikke alle virksomheder, hvor det giver mening, at man har en fysisk tilstedeværelse. En virksomhed, som iAdvice.dk, der blandt andet tilbyder vismasupport og IT-løsninger til små og store virksomheder, opererer udelukkende online. Her giver det ikke mening, at være bundet til fysiske lokationer, da hele Danmark er deres arbejdsplads. Desuden går deres kunder på nettet for at søge informationer om og finde denne slags ydelser, hvorfor det er vigtigere at bruge ressourcerne på at skabe synlighed online.

 

annonce
I søgelyset
Foto: ft.dk foto til pressebrug / fotograf: Steen Brogaard
Mette Frederiksen. Foto: ft.dk foto til pressebrug / fotograf: Steen Brogaard
MediaCreeper

FOLKETS udgives og ejes af Kiils v/Lennart Kiil - cvr 35172831

x