Gå til hovedindhold

Hun er chef i et offentligt trafikselskab og tjener langt mere end statministeren – se hvad direktøren for Movia tjener her

Det er en ganske givtig forretning at være ansat hos det offentligt ejede sjællandske trafikselskab Movia. Her tjener direktøren mere end statsministeren, ligesom andre chefer giver ministre baghjul.

-Movia hjælper kommunerne og regionerne med at sikre effektive transportløsninger for borgere med særlige transportbehov. Denne type opgaver løses som flextrafik og er i vækst i Movia. Flextrafik kan være en løsning på kommunernes transportopgaver f.eks. inden for sundheds-, skole- og handicapområdet.

På blandt andet denne måde præsenterer Movia sig selv på sin hjemmeside, hvor det offentligt ejede trafikselskab samtidig slår fast, at det årligt omsætter for omkring 4 milliarder kroner. Et beløb der skal ses i sammenhæng med, at halvdelen stammer fra salg af billetter – mens direkte offentlige investeringer også udgør en væsentlig post på Movias regnskab.

Det samme gør de lønninger, som skatteyderne hvert år betaler til selskabets ledende medarbejdere. Ifølge aktindsigter opnået af Folkets Avis er det langt fra unormalt, at cheferne tjener på den endog meget gode side af millionen.

Lønninger der gør, at det økonomisk klart bedre kan betale sig at nå til tops i det offentlige trafikselskab, end eksempelvis at gå efter at blive regeringsmedlem.

Chefgruppe langt over millionen i årsløn

Ifølge de fremsendte bilag, tjente Movias administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen, i 2015 i alt 1.918.520,47 kroner. Dermed sikrede hun sig dette år godt og vel en halv millioner kroner mere end statsminister Lars Løkke Rasmussen, hvis årsløn aktuelt ligger på 1.464.148 kroner.

Også de andre medlemmer af Movias chefgruppe sikrede sig i 2015 ganske fornuftige lønninger. Således hentede Trafik- og planchefen 1.129.402,06 lønkroner, hvilket svarer til omkring 50.000 kroner mere årligt end de menige ministre. Deres 2015-løn lå omvendt en smule over, hvad de to andre medlemmer af Movias chefgruppe, kunne sætte ind på kontoen i 2015.

Således var der 1.015.239,03 kroner til Ressource- og servicechefen, mens Drifts- og operatører-chefen dette år hentede en løn på 1.144.152,24 kroner.

Honorarer i en helt anden klasse, end hvad selskabets buschauffører må tage til takke med. Ifølge 3Fs overenskomster, ligger de inklusiv tillæg for aften- og weekendarbejde, typisk omkring 25.000 kroner om måneden.

Lars Bjørknæs er en erfaren graverjournalist som gennem årene har afsløret mange sager om frås og magtmisbrug i det offentlige system