Så godt på figuren ovenfor med de engelske ord.
Der er to "planeter" med et antal "måner" rundt om hver. Øverst til venstre den ene "planet" med sine "måner" og nederst til højre den anden "planet" med sine "måner".
Hvis jeg nu fortæller dig at den ene "planet" med tilhørende "måner" hører til kvinder - og altså viser hvad kvinder taler om på Facebook, og den anden hører til mænd og viser hvad de taler om. Kan du så gætte hvilken der hører til hvilket køn, hvis du i første omgang kun ser på "månerne"?
Ja, det kunne du nok godt.
For resultatet sætter to fede streger under noget som alle der ikke er politisk korrekte godt ved:
Mænd interesserer sig langt mere for politik, frihed, samfund og den slags end kvinder.
Omvendt interesserer kvinder sig langt mere for babyer og deres nære relationer end mænd.
Hvis man er bitter på naturen kan man beklage sig over forskellen.
Eller man kan glæde sig over at de to køn supplerer hinanden.
Men man kan ikke benægte fakta. Men kan ikke benægte at tingene er som tingene er. Man kan ikke benægte virkeligheden.
Se lidt på figuren.
Feminister vil måske hævde at den store forskel i hvad kønnene taler om er udtryk for kulturel indpodning.
De anerkender nok ikke, at forskellen i hvert fald delvist er biologisk forankret.
Dem om det.
Uanset hvad kan man spørge sig selv om hvorvidt kravet om 50 procent kvinder i politik er rimeligt al den tid, at mænd interesserer sig for og taler meget mere om politik end kvinder.
Det bliver nok også opad bakke at få lige så mange mænd som kvinder til at arbejde med børnepasning og nære relationer. For det interesserer dem simpelthen ikke i samme grad som det interesserer kvinder.
Det må være en skuffelse for feminister at kønnene gang på gang i store kvantitative undersøgelser viser sig så forskellige.
Måske var de bedre at slippe frustrationerne og bare erkende, at sådan er det. Og så bruge tiden på noget mere konstruktivt end at lave kønnene om til noget de ikke er.
Undersøgelsen bygger i øvrigt på hele 75.000 deltagere.
Kilde: Personality, Gender, and Age in the Language of Social Media: The Open-Vocabulary Approach