Gå til hovedindhold

En lavere registreringsafgift på biler ville gøre danskerne mere uafhængige af systemet

For tre år siden efterlyste jeg her på lederpladsen en lempelse af bilafgifterne som i Danmark var Europas højeste.

Min påstand var kort sagt følgende:

Hvis politikerne virkelig bekymrede sig om borgernes ve og vel, ville de sænke de rekordhøje bilafgifter, så også mindrebemidlede fik råd til et sikkert køretøj

Siden da lykkedes det faktisk for en borgerlig regering at sænke afgifterne en smule. Og det har medført bedre biler til danskerne - i øvrigt uden at statskassen har tabt indtægt derved i nævneværdigt omfang.

Den gennemførte lempelse var dog relativt beskeden, og nu spiller regeringen så igen ud med et ønske om en afgiftslettelse. Denne gang en lidt mere ambitiøs og nemt gennemskuelig en af slagsen:

100 procent afgift på bilen hele vejen fra den lille billige model op til den store dyre.

100 procent afgift er stadig meget. Men for en gangs skyld er der dog tale om en afgifts-model som er mindre kompliceret end forløberen. Det i sig selv er bemærkelsesværdigt og positivt.

Et klart skridt i den rigtige retning for os danskere og vores frihed til at vælge selv.

Forslaget er ikke mindst en hårdt tiltrængt og væsentlig håndsrækning til produktionsdanmark. Det Danmark som ligger uden for Københavns bygrænse.

For almindelige danskere uden for København er en bil nemlig noget meget væsentligt. Man kunne sågar sige, at en god bil er velfærd.

Især hvis man ser på etymologien i ordet 'velfærd' og tænker på hvordan en god bil hjælper en godt på rette vej.

Men mere end det:

Ude i produktionsdanmark er en bil ofte en nødvendighed.

Ude i Danmark er en bil ganske enkelt frihed.

En bil giver mulighed for at komme rundt - hvadenten man har langt på arbejde eller langt til familie og venner.

Biler øger mobiliteten, for nu at sige det samme på fagsprog.

Biler giver mere uafhængighed - altså frihed fra offentlig transport som i øvrigt er ganske sparsom, når man kommer bare lidt på landet.

Kort sagt er en forsimpling og lempelse af registreringsafgiften godt nyt for de fleste danskere. For dem man kunne kalde folket.

Det er nok derfor forslaget møder så megen modstand fra pressekorpset. 

Journalisterne bor i storbyen og har ikke selv har noget presserende behov for et selvbetjent køretøj. Og i øvrigt tjener de fleste af dem ganske godt.

Hvad skal sådan nogle halvfattige bonderøve ude på landet med en ordentlig bil? Kan de ikke bare køre i deres traktor?

Ak ja. Journalisterne er ofte inderligt uvidende om deres egne fordomme og interesser.

På venstrefløjen møder forslaget om lavere afgifter også modstand.

Godt nok vil det føre til biler som forurener mindre. Det er jo noget venstrefløjen plejer at gå ind for - i hvert fald i teorien.

Men samtidig ved venstrefløjen godt at bedre biler gør folket mere uafhængigt af systemet - herunder den offentlige transport.

Og frie mennesker som klarer sig selv er egentligt ikke noget man på de kanter rigtigt bryder sig om - ikke i praksis.

Man ønsker simpelthen ikke at for mange danskere skal smage på uafhængigheden og opleve at de kan klare sig selv. Venstrefløjen er ganske enkelt ideologisk fordomsfulde over for biler.

Så til trods for mange lovord om mindre forurening og håndsrækninger til udkantsdanmark sætter både venstrefløjen og pressestanden sig imod lavere registreringsafgift.

Selvom en sænkning ville gavne både det ene og det andet.

For folk ude i produktionsdanmark må endelig ikke være for uafhængige af herskerne i storbyen. Tænk hvis de fik ideer!

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.