Primære faneblade

Foto: ft.dk til pressebrug / fotograf ikke angivet
Lars Løkke Rasmussen. Foto: ft.dk til pressebrug / fotograf ikke angivet
Det er ikke nemt at styre bureaukratiet - eller klimaet

Som bekendt vil regeringen indføre forbud mod salg af benzin- og dieselbiler allerede i 2030.

Man hævder at forbuddet skal ses som et væsentligt tiltag i "klimakampen".

Men lad os lige få proportionerne på plads engang:

Danmarks samlede udledning af drivhusgasser udgør lige over en promille af udledningen på verdensplan.

Af denne ene promille udgør udledningen fra den samlede transportsektor mellem en fjerdedel og en tredjedel.

Ud af denne udgør udledningen fra personbiler en igen mindre andel.

Kan I se billedet?

Læg så dertil at den samlede udledning af CO2 ved diesel- og benzinbiler ikke er er særligt meget højere end for andre typer biler, så er det klart for enhver at forbuddet reelt ingen betydning vil have for klimaforandringerne.

Hvis vi virkelig giver elbiler al tvivlens fordel og regner alle usikkerheder i deres interesse, så ville selv en komplet omlægning til elbiler og et fuldstændigt forbud mod benzin- og dieselbiler næppe sænke den globale udledning af drivhusgasser med mere end 0,1 promille.

Så regeringens stort opblæste klimapolitik er en storm i et glas vand. Det er varm luft.

Det er ren og skær symbolpolitik.

Hensigten er at skabe indtryk af handlekraft. Nu gør man noget.

Og biler er jo noget alle og enhver kan forholde sig til.

"Nå, nu må jeg ikke længere købe en benzin-bil - så må det da godt nok være fordi politikerne gør en alvorlig indsats imod klimaforandringer."

Den opfattelse kunne sikkert brede sig fordi danskerne generelt ikke er specielt godt oplyste omkring klima og ikke har stort begreb om proportionerne i debatten.

Men Løkkes tiltag er bare populisme og politik efter laveste fællesnævner.

Politikerne kan ikke få bureaukratiet under kontrol og de kan ikke styre klimaet.

Sådan er det bare.

Tak fordi du læste en leder på Folkets Avis

Du kan støtte Folkets Avis som dagsordensættende medie ved at blive abonnent.

Se mulighederne


Debat og kommentarer?

Abonnenter kan kommentere direkte her på Folkets Avis

Bliv abonnent nu og deltag i debatten

Du kan også følge vores side på Facebook hvor en del indlæg debatteres:


Følg os på Facebook