Vi må nok se i øjnene at dansk politik langt hen ad vejen er skuespil.
Et teater hvor de forskellige politikere i det offentlige rum spiller deres rolle. En rolle som ingen sammenhæng har med deres private liv.
Tag for eksempel Enhedslisten, hvis topfolk privat lever i sus og dus og nyder godt af forældrekøb og virksomhedsskatteordninger.
Så snart de træder op på scenen foran de snurrende kameraer, så får piben en helt anden lyd.
Så synes man straks at det er voldsomt synd for nogen. Så er man ved at bryde sammen i gråd.
En mikrofon har samme effekt.
Medierne har naturligvis et væsentligt ansvar i forhold til denne udvikling. Der er utroligt meget fokus på følelser og hensigter og stort set ingen fokus på rationalitet og konsekvenser (ja, gab).
Og artiklen på Avisen.dk er et godt eksempel på hvordan det foregår:
Artiklen sætter kulisserne op (vinklen) og tildeler rollerne (kilder og omtale) til de forskellige politikere eller partier.
Rollen som de gode i artiklen er tildelt Enhedslisten og Pernille Skipper.
Hver eneste dag de seneste uger har Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, modtaget mellem fem og ti mails og et tilsvarende antal telefonopkald fra personer, som står til at miste tusindvis af kroner som konsekvens af kontanthjælpsloftet.
Det samme har andre medlemmer af Enhedslisten og de ansatte i partiets sekretariat.
Rollen som de onde er også tildelt
Aftalen om kontanthjælpsloftet blev indgået sidste år mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative
På trods af at der tilsyneladende har været to journalister om at skrive artiklen stilles der ikke et eneste kritisk spørgsmål til Skipper.
Hun for lov at fortælle om sine ædle følelser og journalisterne og utvivlsomt mange læsere æder det hele råt.
- Jeg har svært ved at sove om natten, men jeg kan da slet ikke forstå, hvordan de politikere, som har stemt for kontanthjælpsloftet, kan sove om natten.
Ja, den får ikke for lidt.
Men hvad foregår der egentligt bag kulisserne?
Pernille Skipper lider ingen nød og kommer fra et velstående hjem.
Hvorfor er hendes empati med folk på kontanthjælp pludselig så stor, at hun er på randen til at bryde sammen i gråd?
Og er empati det eneste der tæller og altid den bedste vej med forbedringer i samfundet?
Og overvejer nogen overhovedet, at Pernille måske er ude at fiske stemmer. At hun forsøger at vinde sympati.
Hvorfor stiller avisen.dk ikke et eneste kritisk spørgsmål?