Vi skal bruge 334 betalende brugere mere for at "breake even" - vil du være en af dem?


FOLKETS kan kun eksistere i kraft af direkte opbakning fra brugerne

Se hvordan DU hjælper

Primære faneblade

En tilfreds rejsende taler ud

Antal

Debatindlæg af Morten Jørgensen Vesterager

Jeg sidder i et IC4-tog – et af de skandaleombruste. Jeg kommer ikke udenom de dekadente fejlberegninger og stupide beslutninger, der er lavet i forbindelse med deres køb. 


Som med så mange andre offentlige projekter er de ramt af folk, der tager hensyn langt fra projektets og det økonomerne kalder ”escalating commitment”, altså at man fordi man allerede har kastet mange ressourcer efter et dårligt projekt, forsætter med det i det uendelige.

Alligevel er det på tide, at der kommer en del andre sider frem om DSB. For DSB er blevet kritiseret. Og det er let at kritisere det offentlige. 
Jeg har selv køretøj (en MC) og er flittig bruger af toget. Jeg kunne sagtens købe en bil, hvis behovet var der. Jeg bor i Esbjerg og dermed i et område, som ofte kritiseres for dårlig kollektiv trafik.

...toget har en lang række fordele. Bl.a. får jeg lavet en del arbejde, artikler og andet godt undervejs, hvilket var umuligt i bil/MC. Det kan godt være det (nogen gange) giver en længere rejsetid, men opvejes klart af de ting jeg kan lave imens.


Det har jeg dog ikke. Og toget har en lang række fordele. Bl.a. får jeg lavet en del arbejde, artikler og andet godt undervejs, hvilket var umuligt i bil/MC. Det kan godt være det (nogen gange) giver en længere rejsetid, men opvejes klart af de ting jeg kan lave imens. 


I forhold til de gamle (især MR) tog udgør IC4 en betydelig forbedring af komforten og rejsetiden.  

DSB kæmper da med forsinkelser, og der er plads til forbedringer. Men mange af de historier jeg har hørt, har været overdrevne til det vanvittige.

DSB kæmper da med forsinkelser, og der er plads til forbedringer. Men mange af de historier jeg har hørt, har været overdrevne til det vanvittige.

Jeg har naturligvis prøvet at blive forsinket, men det er i regelen i minutklassen. Over de afstande, som jeg rejser, er det i reglen umuligt at beregne rejsetiden med et kvarter eller halv times nøjagtighed på MC. Så jeg har svært ved at bebrejde DSB et par minutters forsinkelse. 


Rejsetidsgarantien har i øvrigt kompenseret, i de få tilfælde, hvor forsinkelserne har noget, der virkelig har haft betydning. Mit generelle billede er dog at det for det meste fungerer ganske udmærket.

På det private marked en række buslinjer kommet frem med meget billige billetter. Og de er også fine. Især fordi billige billetter fås indtil sidste øjeblik. 


Men når private selskaber går ind på markedet, er det for at tjene penge. Der er kun afgange på spidsbelastningerne, hvor DSB har ca. hver time eller oftere, og de er i reglen fyldt til renden, hvilket heller ikke tæller positivt på komforten. 


Med et minimum af planlægning får jeg tog-turene med orange-billet og for det meste billigere end med bussen. Rejsekortet, som temmelig retfærdigt belønner dem, der bruger den kollektive trafik, giver også billige billetter når der ikke er mulighed for orange.

I Danmark har vi det så godt, at vi kan kritisere de små fejl. Det er også fint, men når vi siger at hele baduljen ikke fungerer pga. småting, så står jeg af. Det er simpelthen forfejlet. Og DSB udgør et glimrende alternativ – og IC4-togene er også ganske gode at køre med.  


Da jeg boede i Afrika sejlede min færge over Victoriasøen ”om aftenen”, og det kunne ligeså godt være kl. 18 som omkring midnat. I Danmark siger DSB kl. 1002, men rammer af og til 1005. Jeg er glad for præcisionen i Danmark.  

Morten J. Vesterager, Esbjerg

Udgivet: 

16/05/2016 - 17:56

Seneste ændring: 

13/02/2019 - 14:29