Gå til hovedindhold

Sådan bliver firmajulefrokosten en succes

Den årlige firmajulefrokost er en fantastisk anledning til at give medarbejderne noget igen og sige tak for det forgangne år. Undersøgelser peger desuden på, at medarbejdertilfredsheden øges efter en vellykket julefrokost.

Selvom nogle vil mene, at det er for tidligt at gå i gang med juleforberedelserne, så er det faktisk på høje tid, hvis du endnu ikke er gået i gang — i hvert fald hvis du skal arrangere den årlige firmajulefrokost. Men hvordan sørger man egentlig for, at den bliver en succes?

Julefrokosten

Firmajulefrokosten er en årlig, tilbagevendende tradition, som de fleste ser frem til. Samtidig er den en fantastisk mulighed for at lære sine kollegaer bedre at kende på godt og ondt — og generelt få et afbræk fra den ellers så rutineprægede hverdag, der er virkeligheden for mange virksomheder rundt omkring i landet.

Derfor er det også vigtigt, at julefrokosten bliver en succes. Det handler om at tage hensyn til hver enkelt medarbejder.

Skal man selv arrangere firmajulefrokosten?

Det kan være svært at få presset julefrokostplanlægningen ind i en tætpakket agenda, så derfor vælger mange at deltage i store julefrokostarrangementer, der arrangeres af eventbureauer.

Fordelen her er, at de bureauer, der står for at arrangere disse julefrokoster, er vant til at stable store arrangementer på benene. Det slipper I for.

Gode råd til at arrangere selv

Fordelene ved at arrangere det selv, er at det kan fungere som en slags teambuilding, da der ikke er andre, end dem der er tilknyttet virksomheden, til stede. Her er det dog endnu vigtigere, at det hele kommer til at gå op i en højere enhed, da eventuelle fejl udelukkende er virksomhedens ansvar.

Hvis I vælger selv at arrangere firmajulefrokosten, så sørg for, at der bliver taget hensyn til alle. Der skal være nok drikkelse; rødvin, snaps og øl — og sodavand til dem, der ikke drikker alkohol.

Der skal også være styr på underholdningen. Bestem jer for, om I vil hyre nogle til at komme og optræde, eller om I selv vil stå for underholdningen. Lav eventuelt en fælles playliste, som alle har mulighed for at bidrage til.