Primære faneblade
Debatindlæg
Åben

Gratis

Gør op med kulturparnasset – kun på den måde får vi igen kunstnerisk kreativitet her i landet

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Hvor er jeg glad for at vi endelig har fået en kulturminister, der tager fat om tingene.

Selvfølgelig er det fornuftigt at flytte DR's orkester til et mere passende sted. Jeg mener "hvor meget har vi egentlig hørt dem i radioen eller på TV?".

Det er meget muligt at deres koncerter er et pænt tilløbsstykke, men igen "hvad berettiger en DR koncertsal?" når det kommer til stykket.

Jeg er godt klar over at den er spækket med teknik og derfor ideel. Alligevel må man undre sig! Hvergang der skal være noget stort som DR er med i, ja så sender de fra nedlagte bygninger på holmen, Boxen i Herning, Forum eller lignende, og det går jo meget godt.

Endelig kan man spørge om det er DR's ansvar at udbyde kultur aktivt eller om det er deres opgave at transmittere den kultur, der allerede findes.

Jeg anser mig selv for at være meget kulturelt orienteret og jeg mener også at kultur har en vigtig position i vores samfund, til gengæld mener jeg at langt de fleste succesfulde tiltag kommer fra græsrødder og fra kulturpersoner som "tør tage chancen".

Vi har lullet os ind i en forestilling om at statslige og kommunale projektmagere, anviser kunsten sin plads og udøver smagsdommeri over hvad vi skal kunne lide.

Vi har set eksempler på at selvlysende bænke koster over 1 million, det er en kunstform som mange finder anstødelig, jeg syntes den er spændende, men andre og jeg mener helt bestemt at prisen er noget i overkanten. Vi kan også diskutere dens berettigelse, hvor mange ser den, hvor mange turister kommer pga. den etc.

En interessant betragtning er, hvad der egentlig slår igennem og bliver kunst i bedste folkelige forstand, koster det mange penge eller kan det rent faktisk være gratis? Ja, det kan være gratis.

Hvis vi lige kaster blikket et smut over nordsøen og spoler tiden tilbage til 1969, så udgiver The Beatles deres Abbey Road. På coveret ses de 4 musikere gående over en fodgængerovergang foran det studie hvor de indspiller, liggende på Abbey Road i London. De 6 hvide streger på vejen, er blevet et enormt tilløbsstykke.

Her snart 50 år efter, valfarter turister til stedet, for at blive foreviget på overgangen. Det er endda gået så vidt at der nu er opsat et kamera så man kan finde sig selv live og følge alle de andre pilgrimme på nettet. Hvad har det kostet? - tja, jeg skal ikke gisne om prisen for Londons vejdirektorat, men det er nok småting i det store sammenhæng.

Hvis det havde været et planlagt kunst-event, så ville det være faldet fuldstændig i tråd med datidens happenings, men det var ikke et planlagt billede, det var sekundært og har i dag næsten overskygget den oprindelig mening med fotoet. Det er den slags man ikke kan planlægge, beslutte eller bestemme på nogen måde, det er bare noget der sker.

Sådan er det med det meste kunst, det kommer enten ved en fejltagelse, af besparelser og deraf følgende kreativitet,  hårdt arbejde og sultne ideer der kæmper for overlevelse.

Behøver jeg nævne Roskilde Festival, en hippie-ide kogt over adskillige chillummer, som i dag er blevet en kulturmastodont, som omvendt ikke får tilskud fra kommunen, bevares de har fordelagtige vilkår, men de støtter derimod kommunen, det er absolut værd at tænke over.

Ville den slags kunne udtænkes omkostningsfrit på et kommunekontor, eller ville den slags overhovedet kunne have ladet sig gøre tilbage i 1971, hvis ikke det havde været for store entusiastiske kræfter.

Hvis vi hopper tilbage til først omtalte orkester, så vil det give Det Kgl. Teater mulighed for at bryde ud af kravet til at udelukkende være et repertoire-teater som spiller traditionelle forestillinger, til at blive et kreativt samlingspunkt som kan trække gæster fra hele verden.

Operaen startede i sin tid flot ud med Nibelungs Ring som var fuldstændig udsolgt og danmark kan mere af den slags. Vi kan sagtens tage kampen op med Londons musicals, Italiens operaer etc.

Vi har Vikinger, H.C. Andersen, Kirkegaard, NOMA og så videre som oplæg og med de rette betingelser for komponister og instruktører, vil det kunne give os stor succes. Vel og mærke uden at de store budgetter skal til for at støtte, de ting kan hvile i sig selv.

Se blot vores absolut største turistmagnet og kulturelle højborg: Vores mad, vores restauranter. Claus Meyer i fri dressur, fordi han ikke kan lade være, uden støtte snarere tværtimod, som en opdagelsesrejsende der i den grad har sat vores land på verdenskortet. Faktuelt så kommer 1/3 af alle turister til danmark pga af - MAD!

Den slags kan ikke planlægges, den slags opstår bare, når den er sat igang så skal den bare kunne betale sig ellers går aktørerne konkurs, derfor kæmpes der nådesløst hårdt. En offentlig støtte til den slags havde intet betydet, intet. Havde vi samme tilgang til alt vores kultur, så skulle I dælme se løjer.

Det er på tide at vi gør op med store dele af forældede traditioner, holder kulturen i armslængde fra os og åbner for forandring – husk forandring fryder.

Seneste ændring: 
19/12/2019 - 19:10
Emner: 
kultur
10 sekunder, tak

Vi lægger ikke debatindlæg bag betalingsmur.

For budskabet skal ud til alle.

Men det koster at redigere og bringe debatindlæg.

Bak op om det frie ord og den åbne debat.

Bliv medlem
eller sponsor

Citer med linket her: