242.500 kroner – eller næsten dobbelt så meget som en konkurrent krævede. Det betalte Danmarks Medie- og Journalisthøjskole for en PR-video, som er blevet beskyldt for at hylde dårlig journalistik og venstrefløjen.
-Sådan må man ikke reklamere for journalist-uddannelsen. Man skræmmer alle borgerligt tænkende mennesker væk og tiltrækker venstre-ekstreme personer.
Sådan lød det i en Facebook-opdatering fra Dansk Folkepartis Marie Krarup, da hun i slutningen af februar kommenterede på en video fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), som i dén grad har bragt sindene i kog. Blandt andet også hos Søren J. Damm, debatredaktør på Altinget, som i et indlæg omtalte videoen som :
- Gøglerjournalistik, der er en våd drøm for magthaverne.
Men videoen, der blandt andet viser demonstranter gemt bag partisantørklæder, har langt fra været en billig oplevelse for skatteyderne. Det fremgår af research, som Journalista.dk har foretaget i regningerne DMJX betalte for videoen, ligesom gravermediet også har afdækket, at det langt fra var det billigste tilbud, som uddannelsesinstitutionen gjorde brug af.
DMJX : Vi betalte ekstra for kvaliteten
Ifølge de fremsendte bilag efter aktindsigtsreglerne til Journalista.dk, indhentede DMJX to tilbud fra firmaer, som begge var i stand til at levere videoer til den aarhusianske uddannelsesinstitution. Et fra New Land, der i sin ledelse har en tidligere DMJX-studerende, ligesom Signifly også fik lov til at byde ind på opgaven. Mens New Land inklusiv moms krævede 242.500 kroner, var udspillet fra Signifly langt mindre, da de inklusiv afgiften til det offentlige kunne nøjes med 143.750 kroner.
I en email til Journalista.dk oplyser Martin Rask Pedersen, kommunikationschef hos DMJX, at valgtet faldt på New Land, fordi de ifølge højskolen kunne levere et langt bedre produkt :
- Da vi skulle vurdere, hvilken leverandør, vi ville indgå aftale med, så vi på pris og kvalitet. Sidstnævnte term er - når der er tale om markedsføring - en mindre håndgribelig faktor end på mange andre områder, og det handler blandt andet om en vurdering af (forventet) teknisk kvalitet, "kunstnerisk" kvalitet og markedsføringsmæssig effekt.
Produktet var dog tilsyneladende ikke bedre, end at DMJX kort tid efter dets offentliggørelse, var nødt til at fjerne videoen igen.