Gå til hovedindhold

Penge til fattige gik til DR-stjerner

De store medier skal nok klare sig. De er ejet af stater eller af virksomheder der er ejet af rigmænd på størrelse med stater i økonomisk forstand.

Folkets Avis kan derimod ikke klare sig uden din hjælp.

Spørgsmålet er så om samfund kan klare sig uden de små selvstændige medier. Det bliver en fattigere verden for de fleste hvis de små medier forsvinder.

Bak op nu!

Abonner Doner

Kildemedier

Når en kommune laver en kampagne for at hjælpe sine fattigste indbyggere, skulle man måske tro at pengene gik til de mest udsatte grupper. Men sådan er det langt fra i Københavns Kommune.

- Et lavt niveau af gensidig tillid og oplevelse af fællesskab mellem forskellige grupper af beboere og i fht. myndighederne kan medføre konflikter. Fraværet af tillid og relationer betyder ulige vilkår for det aktive medborgerskab og kan samtidig skabe grobund for udvikling af såkaldte ”mod-identiteter”.

På blandt andet denne måde tager en rapport fra Københavns Kommune udgangspunkt i de mål, som man ønskede at opnå med kampagnen Bland dig i byen. En kampagne som blandt andet fokuserede på, at København i 2015 skulle være den storby i verden, som var bedst til at inkludere alle sine borgere. Det skulle eksempelvis ske ved at hjælpe hovedstadens fattigste indbyggere, som skulle opfordres til at blive en del af Københavns politiske arbejde.

Men ifølge gravermediet Journalista.dk gik projektets midler langt fra til de fattige indbyggere, som projektet havde til formål at hjælpe.

Kendte journalister i kø for at kommunikere fattigdomsbudskab

Journalista.dk bygger sin historie på aktindsigter, som er blevet opnået i udgiftsbilagene til Bland dig i byen-kampagnen. De viser først og fremmest, at den kostede skatteyderne lige under 2 millioner kroner.

Samtidig fastslår bilagene også, at langt størstedelen af pengene gik til dyre konsulentfirmaer med fokus på kommunikation. Et af dem er ejet af Michael Jeppesen, som blandt andet er kendt for sine værtsopgaver på Danmarks Radio. Jeppesens selskab Kultureliten sikrede sig lige over en halv million kroner, for at bistå med at formidle budskabet om, at fattige ikke skulle føle sig ekskluderet af fællesskabet.

Michael Jeppesen var dog langt fra den eneste DR-profil, som tjente en skilling på Bland dig i byen-kampagnen. Således kunne den tidligere vært for TV Avisen, Trine Sick, via sit kommunikationsbureau, trække sig tilbage med 19.000 kroner, for at hjælpe med at få kommunikeret København Kommunes budskab ud.

Til det fik kommunen blandt andet også hjælp af den nuværende direktør for Information, Stine Carsten Kendal, som fik 13.000 kroner for anstrengelserne.