Gå til hovedindhold

Gode råd til iværksætteren indenfor digital markedsføring

Digital markedsføring er bestemt ikke noget nyt fænomen, men det gør det ikke mindre interessant – tværtimod. Det har været der så længe, at der mere eller mindre er skabt præcedens i forhold til, hvad der virker, og hvad der ikke virker, samtidig med man stadig kan være innovativ og med hårdt arbejde og talent overhale de personer, der i dag sidder på den digitale markedsføringstrone. Læs videre i det der følger og få inspiration til, hvordan dette kan gøres.

Forudsætninger for den gode karriere

Inden du kaster dig hovedkulds ud i en ny karriere, er det en god ide lige at overveje dine omstændigheder og din situation en ekstra gang. Det betyder ikke, at du ikke skal gøre det. Det betyder bare, at du skal være godt forberedt på hvad end der venter dig. Det gælder på alle planer – taktisk, mentalt, praktisk, teknisk og ikke mindst økonomisk.

En af betingelserne for, at det overhovedet kan lade sig gøre er, at du ikke går bankerot efter et par måneder, hvis det ikke går godt efter et par måneder. Hertil kan billige minilån selvfølgelig hjælpe dig et stykke tid, men det er altså at foretrække, hvis du kan kombinere disse lån med din egen kapital.

Facebook-kampagner er potentielle guldminer

Selvom Facebook ligesom digital marketing ikke er noget nyt fænomen, er det stadig forholdsvis nyt i markedsføringsregi i Danmark. Det kan du udnytte ved at blive ekspert indenfor dette område. Hertil skal du dog kende følgende områder:

Push-annoncering

En af de mange gode ting ved Facebook er, at du har en kæmpe database af personlige oplysninger. Disse oplysninger kan du segmentere på baggrund af. Du skal kende din målgruppe og simpelthen annoncere direkte mod denne ved brug af deres oplysninger på Facebook.

Dette kalder man push-annoncering. Push-annoncering er et rigtig effektivt værktøj til at skabe opmærksomhed og leads omkring din virksomheds produkter og ydelser. Det skal siges, at jo mere præcis du er i din segmentering, desto bedre præsterer dine push-annoncer. Hvis du for eksempel sælger jagtudstyr, er det en rigtig god at segmentere på baggrund af interesser omkring jagt.

Retargeting

Retargeting er et andet meget vigtigt element i din Facebook-kampagner. Retargeting er rigtig godt som supplement til push-annoncer og vice versa. Hvor Push-annoncer kan kategoriseres som motoren, der holder gang i maskineriet, kan man kategorisere retargeting som den flotte facade, der skaber konverteringer.

I grove træk annoncerer man med retargeting kun mod personer, der tidligere har vist interesse i dine produkter. Det skaber som oftest høje konverteringsrater og lave klikpriser.

Dynamisk retargeting

Dynamisk retargeting er lige skridtet videre fra normal retargeting. Hvor retargeting er prinsen er dynamisk retargeting kongen. Med dynamisk retargeting annoncerer du ikke bare mod dem, der tidligere har vist interesse i dine produkter. Du annoncerer simpelthen med de produkter, de har vist mest interesse i. Det er et ekstremt effektivt værktøj, og noget man bør gøre, hvis det kan lade sig gøre.

I praksis betyder det, at en person der har vist interesse i en elcykel ikke bare bliver præsenteret for vilkårlige elcykler, men lige præcis de elcykler, vedkommende har vist mest interesse i.

Konverteringssporing

Et andet element du simpelthen bare skal kende til, er muligheden for at opsætte en konverteringssporing. Med en konverteringssporing får du data, der fortæller dig, hvor godt en given annonce klarer sig. Uden den famler du i blinde.

Ikke at have en konverteringssporing er lidt det samme som at spille en fodboldkamp uden at kende til scoren. Du ved simpelthen ikke hvilken strategi, du skal sætte. På samme måde ved du ikke, hvordan du skal allokere dit marketingbudget i dine Facebook-kampagner.