Gå til hovedindhold

Kommune træner politikere i at tale uden om kritiske spørgsmål – borgerne betaler regningen på 312500 til medie-konsulenten

Af Lars
Kildemedier

Det varer ikke længe inden at enhver lokalpolitiker med respekt for sig selv, kæmper sig ind foran alverdens kameraer, for at promovere sig selv op til lokalvalgene den 21. november. Den slags hjælpes godt på vej med dyr medietræning, som ofte er betalt af skatteyderne.

– Vi vil gerne give kandidaterne et billede af kommunens opgaver og udfordringer - og dermed et godt grundlag for at gå ind i valgkampen. Det er vigtigt for demokratiet, at borgerne er interesserede i at stille op til kommunalvalget. Derfor skal nye kandidater føle sig godt klædt på i forhold til, hvad opgaven som byrådspolitiker går ud på.

Sådan lød det fra Horsens Kommunes borgmester, socialdemokraten Peter Sørensen, da han overfor Horsens.dk i forbindelse med seneste kommunalvalg i 2013 fortalte, på hvilken måde den østjyske kommune ville hjælpe nye kandidater uden den store erfaring med lokalpolitik.

Dette ville blandt andet ske via forskellige informationsmøder, hvor de opstillede kandidater kunne få få svar på deres spørgsmål fra etablerede byrådsmedlemmer og ledende embedsmænd.

Men ifølge Journalista.dk er der dog helt andre boller på suppen, når først kandidaterne er blevet valgt. For så var det ikke længere tilstrækkeligt med informationsmøder, for et af programpunkterne er medietræning.

Vel og mærke en medietræning, som ikke udføres af markedets billigste udbydere.

Kendt – og dyrt - mediefirma bag træning af byrådsmedlemmer

For aktindsigter opnået af gravermediet fastslår, at Horsens Kommune efter seneste kommunalvalg gjorde brug af Jøp, Ove & Myrthu, der tog sig godt betalt for opgaven. Således kostede det i alt skatteyderne 312.500 kroner kroner, at sende byrådsmedlemmerne igennem et forløb med medietræning.

Det indeholdt blandt andet klassiske journalistiske discipliner som at blive interviewet foran et kamera, ligesom byrådsmedlemmerne på skatteydernes regning også fik generelle råd om, hvordan man agerer, når pressen ringer og stiller kritiske spørgsmål.

Journalista.dk har også afsløret, at byrådsmedlemmerne i Horsens Kommune slet ikke er enestående i forhold til modtagelsen af iøjnefaldende medietræning.

Det samme har også gjort sig gældende for lokalpolitikerne i Region Sjælland, hvilket heller ikke blev en billig oplevelse for skatteyderne. Således måtte de betale 216.907 kroner for, at regionsrådsmedlemmerne er forberedt til den del af det politiske arbejde, som udføres i eller via medierne.