Reelligestilling.dk skrev i går om en pebret sag, hvor DR agerer reklamesøjle for en kommende bog ved navn Ludermanifestet.
Danmarks Radio stiller ikke mindre end seks radioudsendelser til rådighed for bogen, som på den måde opnår interesse og omtale som ellers ville koste et meget, meget stort beløb.
Som videnskabsjournalisten Lone Frank udtrykker det:
Hej DR.... jeg har skrevet en bog, der hedder Lystens Pioner (det har godt nok ikke noget med ludere at gøre, men alligevel...). Den kunne godt klare lidt PR, så kan jeg ikke få en programserie hos jer?
Det interessante er også, at bogen ikke udkommer på et DR-forlag. Sådan et har DR vist ikke længere.
I stedet er det Danmarks næststørste forlag, Lindhardt og Ringhof, ejet af Danmarks største mediekoncern efter DR, Egmont, som udgiver bogen.
En debattør oplyser under tråden hos Lone Frank, at det skam er helt almindelig praksis, og at en sådan aftale har eksisteret mellem DR og det af Egmont ejede forlag længe.
Det gør bestemt ikke sagen bedre.
Det er mærkeligt at en gigant som Egmont på den måde får stillet reklameplads, radiostudie og omtale til rådighed på licensbetale DR.
Samtidig med at små forlag og musikudgivelser oplever det som noget nær umuligt at komme igennem til DR og opnå 'air time'.
Og igen er det dybt bekymrende at se hvordan de helt store spillere bliver portvogtere og bestemmer hvem der skal høres og hvem der ikke skal.
Det er beskæmmende med denne indspisthed i den kreative klasse.
Og det har intet med Public Service at gøre.
Ikke desto mindre er licensyderne tvunget til at betale for denne indspiste fest for de fine folk med rette forbindelser i den danske medieverden og kulturlivet.
Folkets Avis går imod det!
Har vi nogen jurister på linjen hører vi gerne deres mening om de kartellignende forhold omkring DR og Egmont.