Primære faneblade

Frk. Sinnes fornemmelse for jazz

Sinne Eeg: Face The Music
Produceret af Sinne Eeg, Danmark, 2014

Fra det øjeblik, hvor Sinne Eegs improviserede scatsang sætter ind hen over Morten Lunds delikat spillede latinbeat i det indledende nummer ´What A Little Moonlight Can Do´, ved lytteren, at han/hun er i sikre hænder hos en sangerinde, der kender sine virkemidler og forstår at bruge og docere dem i de rette mængder. Face The Music er Eegs sjette udspil siden debuten i 2003 med et album, der blot bar hendes navn. Meget er sket i den nu 37-årige jazz-performers liv, og på imponerende vis er kvaliteten stigende fra cd til cd.

Face The Dance består af 11 skæringer, hvoraf Sinne Eeg har lod og del i de fem. Resten er fraset et enkelt nummer skrevet af Helle Hansen og Thomas Fonnesbæk fortolkninger af standards og stedsegrønne melodier. Eeg har sammen med Søren Sko begået et af albummets bedste skud, ´The Best I Ever Had´, hvor hun viser sig fra sin mest lyriske side i dette sjælfulde nummer. Eeg står selv bag ´High Up In The Sky´ og finder her en mere robust funky side frem fra den brede stilpalette, der rummer det meste ud i jazz, latin og ballader med et strejf af soul i udtrykket. ´New Horizons´ ligeledes med Eeg som ene afsender, er skåret lidt over samme læst som førnævnte sang, hvilket den dog ikke bliver spor ringere af.

Leonard Bernstein og Stephen Sondheims udødelige ´Somewhere´ fra ´West Side Story´ er blevet genindspillet en del gange, men Sinne Eeg formår at sætte et selvstændigt præg på sangen og tager den nye steder hen, hvilket klæder ´West Side Story´ signaturnummeret vældig godt. Det fortræffelige hold bag Eeg med trommeslageren Morten Lund og Morten Ramsbøl (bas) som krumtapper i rytmegruppen suppleret af pianisten Jacob Christoffersen sætter umådelig damp under kedlerne i en fyrig fortolkning af Irving Berlins ´Let´s Face The Music And Dance´ - Christoffersens solo emmer af vitalitet pacet frem af to x Morten.

I ´Taking it Slow´ (Fonnesbæk/Hansen) og Juan Tizols mesterstykke ´Caravan´ akkompagneres Sinne Eeg kun af Thomas Fonnesbæks rustikke og kompetente kontrabasspil, hvilket blot yderligere understreger, at hun er af en sjælden kaliber inden for sit fag i Danmark. Fraseringerne og intoneringen er helt i top – det er faktisk lidt af et kunststykke at synge så sikkert til basgrundtonerne alene, da du ikke har den fulde harmoniske klang, som man eksempelvis normalt får fra en pianist. Det sparsomme arrangement giver disse to bidrag til cd´en deres helt egen atmosfære af nær nøgen intimitet, som kræver en sanger af den rette støbning – her er hovedpersonen absolut leveringsdygtig.

Den næstsidste skæring på Face The Music har Michel Legrand som ophavsmand og stiller spørgsmålet ´What Are You Doing The Rest of Your Life´ - denne berømte filmmelodi blev i sin tid sunget af både Sarah Vaughan, Shirley Bassey og Barbara Streisand, men heller ikke her har den danske sangerinde grund til at gemme sig, da hendes bud på en versionering er af høj kvalitet præget af egen personlighed.

Spørgsmålet i Legrands bidrag til filmen ´The Happy Ending´ fra 1969 er jo ret omfattende at skulle besvare, men et bud fra anmelderens side kunne jo være at lytte til den fortræffelige Sinne Eeg, når hun fremfører det valgte materiale så stilsikkert som på denne sjette cd i rækken. Eeg har divakvalitet i stil med Cæcilie Norby, og det tegner jo i sig selv til en lys fremtid. Men den 37-årige kvinde oprindeligt fra Lemvig er dog helt sin egen, og hendes fornemmelse for jazz gør genren levende, uden at den lugter mærkeligt, som en vis Frank Zappa jo påstod, at jazzen gjorde – tak til Sinne Eeg for at modbevise gnavpottens påstand.

Seneste ændring: 
11/12/2019 - 15:36
Emner: 
kultur
Vi er 0 abonnenter – vi skal højere op!
Abonnenter Svarer til
1 1 stor fadøl
200 Kontanthjælp, 0 børn
1000 DR-journalist
5000 Maria Rørbye Rønn