Primære faneblade

Digital markedsføring for iværksættere

Annonce

Kommercielt

De turbulente og konstant omskiftelige omgivelser, som man i stigende grad oplever i erhvervslivet, gør det meget hårdt at være iværksætter. Det er utrolig udfordrende at starte virksomheder, der stemmer overens med de krav, som omverden har til selskaber i dag. Et af disse er den digitalisering, som konstant er i udvikling. Et klart tegn på dette er markedsføring, der i overvejende grad er rykket til det digitale. Fordelene ved dette er mange, hvilket især gælder iværksættere. Nedenstående vil der blive gennemgået nogle af disse, hvorfor man med fordel kan læse videre, hvis man sidder i en nystartet virksomhed og ikke er helt overbevist om det er noget værd.

Først og fremmest er det relevant at nævne, at ligesom man kender det fra traditionel markedsføring, er det virkelig vigtigt, at man er klar i spyttet skriftligt. Halter man efter her, kan man med fordel tage et kursus hos BRO Kommunikation og øge ens skriftlige kompetencer.

 

Ram relevante målgrupper

 

Som iværksætter er det guld værd at finde en måde, hvorpå man kan ramme relevante målgrupper, der har interesse i ens produkt. Med digital marketing har man selv råderetten over, hvem ens annoncer bliver vist til. Dette giver en virksomhed muligheden for at undgå at få indtrykket som en, der ”spammer” folk. Derudover er man forsikret om, at de penge man skyder i markedsføringen, rent faktisk har værdi.

Hvis man udbyder et innovativt produkt som eksempelvis en kompressionstrøje, kan man altså, med de rette tekniske kundskaber og strategiske evner, sammensætte den målgruppe, som vil være mest købevillig. Ved hjælp af Facebook annoncering ville man eksempelvis kunne gøre dette ved at vise annoncer til alle dem, der har tilføjet informationer til deres profil, der tegner til, at de har rygproblemer. Derudover vil man kunne målrette personer, som er oppe i alderen. Ved at sammensætte alle disse relevante informationer om sin målgruppe kan man øge relevansen af annoncering.

I stedet for at skabe et behov hos en relevant målgruppe kan man ved hjælp af digital markedsføring også imødekomme et allerede eksisterende behov. Sælger man eksempel iPhone reparation, kan det nemlig være svært at benytte personlige informationer til at oprette en specifik målgruppe, eftersom alle i princippet kan have brug for dette. Her kan fremgangsmåden derfor være at fange dem, som man ved har en interesse i det. Dette kan eksempelvis gøres ved at målrette annoncer til brugere, der har besøgt ens hjemmeside eller som direkte søger efter ens produkt. Sidstnævnte gøres især på Google AdWords, hvor man opretter annoncer, der netop vises på baggrund af, hvad brugere søger efter.

 

Optimer din investering

 

Som iværksætter vil man af naturlige årsager være påpasselig med de penge, som man benytter. Der er et begrænset budget, hvorfor hver en krone helst skal medføre værdi. Med traditionel markedsføring, som eksempelvis tv-reklamer, busreklamer eller andet fysisk reklame, er det meget svært at danne sig et overblik over, hvor meget ens investering giver igen. Med digital markedsføring kan man derimod, ved hjælp af de datasæt som er til rådighed, spore alle former for interaktion med sine annoncer. Dette inkluderer alt fra antal visninger til den betalte pris og omsætning.

Denne data er blandt det, der gør digital markedsføring så effektivt og eftertragtet, eftersom man på baggrund af dataen kan optimere ydeevnen af sin markedsføring. Det er nemlig essentielt at aflæse tallene til at drage konklusioner om, hvad der virker og hvad der ikke gør. Dataen giver et overblik over, om ens investering er godt givet ud eller ej. Hvis man eksempelvis kan se, at man generelt har et ekstra godt afkast på sin annoncering om mandagen, men genererer underskud om onsdagen, kan det derfor være en idé at rykke noget af onsdagens budget til om mandagen, så det samlede afkast øges. Mulighederne er rigtig mange og jo mere man sidder med det, jo bedre bliver man til det.

 

Én ting, der især kendetegner gode iværksættere, er et gå-på-mod, som de færreste har. Denne tilgang kan det kun anbefales at benytte til at sætte sig ind i digital markedsføring. Det kan hjælpe ens virksomhed med ikke blot at få det startskud, som enhver ny virksomhed drømmer om, men også til udvidelse og videre drift.

annonce
Vi er 0 abonnenter – vi skal højere op!
Abonnenter Svarer til
1 1 stor fadøl
200 Kontanthjælp, 0 børn
1000 DR-journalist
5000 Maria Rørbye Rønn