Gå til hovedindhold

Muligheder med Facebook annoncering

De digitale standarder for virksomheder er konstant stigende og tager ingen ende. Jo længere vi bevæger os ud i fremtiden, jo mere avanceret vil den digitale verden være. I takt med dette vil de digitale kompetencer hos den enkelte udvikles yderligere. Dette stiller høje krav til virksomheder, der, om de vil det eller ej, er nødsaget til at følge med denne digitale udvikling. Et godt eksempel på et område, hvor den digitale indflydelse især er frembrusende, er markedsføring. Dette er tydeligt på en platform som Facebook, hvor de betalte annoncer fylder mere og mere. Nedenstående vil vi give dig indsigt i mulighederne for markedsføring på denne platform.

 

Hvorfor Facebook?

 

Det kan være, at du sidder med fornemmelsen af, at værdien ved Facebook annoncering er svær at tyde. I så fald er det værd at fokusere på alle de muligheder, der er med det. Tænk engang over, hvor mange personlige oplysninger, der ligger på Facebook. Og hvad kan man bruge det til?

Forestil dig, at du sælger proteinpulver og gerne vil ramme et relevant kundesegment med din markedsføring. På Facebook vil du her have muligheden for at sammensætte en målgruppe af potentielle kunder, der er så købevillige, som de kan blive. Dette har man altså muligheden for, da man kan anvende alle de personlige oplysninger, som Facebook har, til at målrette sine annoncer. Du vil eksempelvis kunne målrette mænd og kvinder i alderen 18-30, som synes godt om diverse fitness sider. Det næste skridt er altså at oprette en annonce, der appellerer til denne målgruppe.

 

Lead ads

 

Med Facebook annoncering kan man benytte sig af diverse strategier, som hver har mulighed for at vækste en forretning. For at få succes med Facebook annoncering er det derfor vigtigt at have lagt en sådan strategi, således at den stemmer overens med den branche, som man befinder sig i. Er man eksempelvis en boligplatform, som skal ramme folk, der søger boliger til leje, kan det være profitabelt i sidste ende at benytte sig af lead ads. Formålet med lead ads er, som navnet antyder, at indsamle leads.

En lead ad er bygget sådan op, at brugeren nemt og hurtigt kan trykke ”Subscribe” på annoncen og tilmelde sig en konkurrence, et nyhedsbrev eller noget helt tredje alt efter, hvad ens strategi er. Det er utrolig nemt for brugere at opgive sige oplysninger, da man ikke selv behøver at indtaste dem. Facebook kender allerede disse oplysninger, hvorfor felterne vil blive udfyldt automatisk og brugeren derfor blot skal trykke ”Submit”.

En portefølje af e-mailadresser fra Facebooks lead ads er guld værd i sin videre markedsføring, eftersom disse brugere allerede er ”varme”. De har tilmeldt sig, fordi de finder en virksomhed interessant og er derfor ikke langt fra at hive pengepungen op ad lommen til fordel for denne virksomhed.

 

Retargeting

 

En anden strategi, som også har vist stor værdi for diverse Facebook annoncører verden over, er Retargeting. Retargeting er en målgruppe for sig, som rammer alle de brugere, der tidligere har være inde og besøge en virksomheds hjemmeside. Dette er altså også en måde, hvorpå man kan ramme ”varme” brugere, eftersom de før har vist interesse. Retargeting annoncer fanger derfor ofte kundens opmærksomhed på et splitsekund, hvilket nemt kan føre til et salg.

Retargeting kan specificeres helt ned til produktniveau. Er man en virksomhed med et omfattende antal produkter, hvoraf en af disse eksempelvis er sengetøj fra Georg Jensen, kan man, hvis en bruger har besøgt dette produkt på virksomhedens hjemmeside, vise en dynamisk genereret annonce af det. Her er relevansen af annoncerne i top. Man kan dog med fordel filtrere kunder, der allerede har foretaget et køb, fra, således at de ikke bliver irriteret over at blive opfordret til at købe noget, som de allerede har købt.

 

Forhåbentlig har ovenstående hjulpet med at åbne øjnene op for, hvor mange muligheder, der er med Facebook annoncering. Ovenstående er dog blot få eksempler. For at få den fulde indsigt i denne verden kræver det naturligvis, at man kaster sig ud i det, hvilket det kun kan anbefales, at man gør!