Kvinderne kører ganske enkelt langsommere end mændene.
Og så kan kvinder nå færre ture på et givet stykke tid, hvilket giver en lavere timeløn. En timeløn som er omkring otte kroner lavere for kvinder end for mænd.
Der er forskel på kønnene.
Men den her gang er det svært for feministerne at give kønsdiskrimination eller arbejdsgiverne skylden. Selvom de naturligvis prøver alligevel.
For UBER-chauffører er selvstændige og arbejdsgiverne er simpelthen kunderne i bilen.
Så hvis man skulle sikre den ligeløn som fagforeninger så ofte taler om mellem kønnene, så var man nødt til at tvinge kunderne til at betale mere for en tur med kvindelig chauffør end med mandlig.
Hvad forestiller fagforeninger og feminister sig så der ville ske?
Så ville mange naturligvis vælge kvindelige chauffører fra.
Andre foreslår en omfordeling med Uber som omfordeler fra hurtigere mænd til langsommere kvinder. Men det ville jo være reel kønsdiskrimination.
Man kender til lønforskellen mellem mandlige og kvindelige chauffører på grund af en ret omfattende undersøgelse foretaget af det prestigiøse Stanford Universitet. Faktisk omfatter undersøgelsen mere end en million ture.
Uber har også selv kommenteret på undersøgelsen.
Undersøgelsen er relevant for debatten i Danmark hvor Alternativet vil give bøde på 5000 kroner om dagen til virksomheder hvor der er forskel på lønninger mellem mænd og kvinder.