Det tal- og databaserede medie Bias har set nærmere på kappestriden mellem DF og NB.
Og umiddelbart ser det ud til at NB sender DF til tælling.
DF styrtbløder nemlig likes til den nyere konkurrent.
Bias refererer til et analyseværktøj som kan bruges til at følge og sammenligne udvikling i popularitet på Facebook over tid.
Og adfærd på Facebook kan åbenbart i høj grad kobles til vælgeradfærd.
Som Bias skriver:
DF’s vælgere valfarter i stor stil til Venstre og det nye højrefløjsparti Nye Borgerlige.
Sådan kan det i hvert fald se ud, hvis man ser på vælgernes adfærd på det sociale medie Facebook for hele 2017 analyseret gennem et nyt digitalt værktøj, der ser på vandringer af likes mellem partierne.
Værktøjet er udviklet af analysebureauet Analyse & Tal og rådgivningsvirksomheden Nextwork og bygger på en model, der tidligere har vist sig særdeles træfsikker i forhold til at forudsige, hvem vælgerne stemmer på til folketingsvalg.
Modellen bag kategoriserer partiernes vælgere på baggrund af deres likes på partiers og politikeres profiler på Facebook. Den enkelte vælger tilhører det parti, som han eller hun giver flest likes.
Derefter analyserer modellen, hvilke andre partier og politikere de kategoriserede vælgere liker.
Bias linker i den forbindelse også til en artikel på Politiken, der nærmere beskriver sammenhængen mellem Facebook-adfærd og hvor man rent faktisk sætter sit kryds på stemmesedlen.
I det hele taget viser undersøgelsen et Dansk Folkeparti under pres. Men det er måske også forventligt efter det storslåede valg sidste gang.
Undersøgelsen viser også at højrefløjen er meget aktiv på Facebook.