Primære faneblade

Derfor skal du som bruger være glad(ere) for Facebook annoncer

Annonce

Kommercielt

Facebook har fået meget kritik fra diverse brugere om, at indholdet i al for høj en grad består af opslag fra annoncører, der prøver at høvle en ned med annoncer om diverse ting og sager. Dette er endda gået så langt, at hashtagget #deletefacebook er gået viralt. Det er den dag i dag sjældent, at muligheden for annoncering, som Facebook i Danmark åbnede op for i 2012, får positiv respons for andre end annoncørerne selv. Dog vil vi i dette indlæg fremlægge de positive sider af Facebook annoncering for brugerens synspunkt.

 

Bedre end det bedste alternativ

 

Facebooks annoncer er specifikt rettet mod de brugere, som de bliver modtaget af. Nøgleordet for både annoncørerne og for Facebook selv er relevans, når det kommer til annoncering på mediet. Derfor er det i de færreste tilfælde, især i en tid som denne, hvor kvaliteten af annonceringen og dens målretning er på sit højeste, sjældent, at man som bruger ser annoncer, der ikke på nogen måde er relevant for den person, man er.

I stedet for at rette kritik mod Facebook annoncering, fordi man skal se på annoncer i mellem alle billederne og videoerne af sine venners børn (blot et eksempel), kan det være gavnligt at stoppe op og prøve at forestille sig, hvad alternativet til disse yderst relevante annoncer er. De virksomheder, der annoncerer på Facebook, har et marketingbudget, som skal brændes af og de vil altid finde en måde at gøre dette på. Det er dog meget sandsynligt, at den alternative form for markedsføring ikke vil være ligeså relevant, grundet mangel på personlige informationer.

Et alternativ, hvor man kun møder markedsføring af produkter og services, der ikke er relevante i forhold til, hvad man har brug for, er ikke særlig optimalt og kan være endnu mere irriterende. Dette er en god grund til, at man fx som mand, der regelmæssigt barberer sig, skal sætte pris på at få vist en annonce med aftershave. På Facebook får man nemlig muligheden for at stifte bekendtskab med virksomheder, som kan være til hjælp for en i fremtiden.

 

Facebook hjælper til

 

Facebook hjælper en med at få serveret netop de annoncer, man som bruger vil finde interessante. Dette gør de et rigtig godt stykke arbejde med, hvilket er tydeligt at se på alle de produkter, brugerne køber via Facebook annoncer og hermed den popularitet, der er for at annoncere på mediet.

Facebook hjælper overordnet på to forskellige måder. Først og fremmest ved at give annoncørerne så mange forskellige muligheder for målretning af annoncerne. På denne måde er det for en annoncør eksempelvis muligt at annoncere for New Nordic produkter til brugere, der rent faktisk går op i helsekost og som af denne grund vil tage godt imod det.

Den anden måde hvorpå Facebook formår at sørge for, at de annoncer, der bliver vist til deres brugere, er relevante, er ved hjælp af algoritmen, der bedømmer kvaliteten og annoncerelevansen af annoncerne. Det er nemlig i Facebooks interesse, at annoncerne skal stemme overens med brugernes interesser, demografi etc. Algoritmen måler derfor, ved hjælp af machine learning, hvordan brugerne interagerer med annoncen. Dette giver nogle tendenser, som bliver brugt til at bedømme relevansen for den pågældende annonce, hvorefter annoncen vil få tildelt en karakter/score i annoncerelevans. Annoncer med en høj annoncerelevans vil blive vist oftere end annoncer med en lav en af slagsen. Dette kunne eksempelvis være, hvis man korrekt målretter catering i København udelukkende til brugere placeret i København.

Derfor er Facebooks annonceringsplatform altså bygget op omkring relevans, hvorfor reklamernes tilstedeværelse i brugeres nyhedsfeed ikke bare er spam, men er specifikt målrettede. Af denne grund kan det være til brugernes gavn at stoppe op og se, hvad disse annoncører har at tilbyde. Hvis ikke man ønsker dette, kræver det heldigvis ikke mere besvære, end blot at scrolle forbi annoncerne og videre ned til billederne og videoerne af sine venners børn.

 

annonce