Kun medlemmer

FOLKETS er en dansk medieplatform der huser udgivelser som avisen Folkets Avis, Magasinet Identitet, Rævekagen, Mediemøllen og mange, mange flere.

I modsætning til de etablerede medier modtager FOLKETS intet tilskud fra staten. Hvis platformen - og de medier som den huser! - skal overleve, så skal læserne betale.

Vi mangler

309

medlemmer mere,
så kører det rundt :)

Bliv medlem

Primære faneblade

Mindre kødforbrug i dagligdagen? Vi giver dig tips her

Interessen for klima og bæredygtighed er i de senere år vokset eksplosivt, og mange har et ønske om en grønnere hverdag. Det ses især på madfronten, hvor et stigende antal forbrugere vælger at blive vegetarer eller veganere. Det vil dog, for de fleste af os, være en stor omvæltning helt at vælge kødet fra. Men hvorfor ikke vælge en mellemvej og tage et par kødfrie dage om ugen eller bare bruge lidt mindre (og selvfølgelig bedre) kød i dine måltider? Det er nemt, sundt og kan måske ovenikøbet spare penge på husholdningsbudgettet.

Men hvordan kommer man så lige i gang? Vi giver dig her en række tips og gode råd til, hvordan du gør dine måltider grønnere, samt en liste over de forskellige produkter, der oftest bruges i det grønne køkken.

 

Pastaretter:

Det kræver ikke meget at lave sine pastaretter mere grønne. Prøv fx at servere en grøn spaghetti carbonara, hvor bacon erstattes af porre, broccoli eller svampe. Også lasagne kan laves i en mere grøn udgave, for fyldet behøver langt fra altid at bestå af kødsovs, pastaplader og bechamelsovs. Prøv fx en lækker og let spinatlasagne med en muskatkrydret ostesovs, eller lav en lasagne med fyld af forskellige slags svampe.

 

 

 

Grøntsagsdeller:

De fleste er glade for frikadeller, og den danske klassiker står jævnligt på bordet i mange hjem. Men vidste du, at du kan lave rigtig mange grønne varianter af frikadellerne på basis af fx grøntsager, linser og bønner? Med den rette krydring kan du lave den lækreste grønne fars, og når de steges sprøde i rigeligt olie, tør vi næsten love dig, at du har fundet en seriøs konkurrent til de traditionelle frikadeller.

 

Se forskellige opskrifter her:

 

Risotto:

Endnu en klassiker fra det italienske køkken. Med en god (hjemmelavet) fond eller bouillon, får retten masser af umamismag. Giv gerne din risotto et skud parmesanost, og den vil smage, så englene synger.

https://www.gastrofun.dk/opskrift/risotto

https://www.gastrofun.dk/opskrift/risottokugler

 

Bælgfrugter:

Bælgfrugter er sunde og proteinrige og indeholder mange kostfibre, mineraler og vitaminer.

Der findes et væld af forskellige former for tørrede bønner, linser og ærter. Du kan bruge bælgfrugterne i så forskellige retter som supper, postejer, salater og kager, og de kan enten indgå alene eller sammen med kød, hvor mængden så kan nedsættes.

 

Gastrofun.dk har disse opskrifter:

 

Tofu:  

Tofu er en slags ost lavet på sojabønner. Det kendes især fra det kinesiske, japanske og koreanske køkken. Tofu indeholder en del proteiner, B-vitaminer, jern og kalcium.

 

Plantefars:

Farsen består af bønner eller soja samt vand, mel og grøntsager. Farsen kan bruges til klassiske retter som hakkebøffer og frikadeller og er en nem måde at spise mere grønt på.

Læs mere omkring plantefars her.

 

Svampe:

Svampe smager godt og giver en god mæthed. Desuden indeholder de en del proteiner og en masse andet godt. Derudover bidrager de med masser af umamismag, hvilket er vigtigt, hvis måltidet skal tilfredsstille alle vores sanser.

 

Insekter:

Insekter indeholder masser af gode proteiner og andre næringsstoffer, og de er bedre for miljøet end kød. De kan tilberedes på utallige måder og laves endda også til mel.

 

Her er der en opskrift på knækbrød med insektmel.

 

 

Er du ikke klar på at gå hele vejen og blive veganer eller vegetar men ønsker i stedet blot at tage en kødfri dag engang imellem? Så findes der heldigvis en masse retter, du kan gøre grønne(re). For at hjælpe dig i gang, har vi lavet denne guide.

 

Suppe:

Suppe er altid godt og kan sagtens laves udelukkende på grøntsager. Som topping/drys på suppen kan du servere forskellige former for ristede kerner, frø eller mandler, croutoner af brød samt evt. lidt revet ost. Med et godt brød til bliver alle mætte, og ingen vil savne kødet.

 

 

Tærter:

Madtærter er et oplagt valg, hvis du ønsker at sætte en grøn ret på bordet. De fleste grøntsager kan nemlig bruges som fyld i tærter. Prøv fx med porre, spinat, svampe eller rodfrugter, gerne kombineret med lidt ost som enten fyld eller drys på tærtens top. Server med en lækker salat, og du har et lækkert og mættende måltid.

 

Se en opskrift på svampetærte her

 

Der er desuden masser af andre retninger, man også kan gå i, hvis man vil have flere kødfrie retter:

 

 

Kommercielt

annonce

Del eller citer med linket her

MediaCreeper