Det her er ikke en betalingsmur

Når du scroller ned, kan du frit læse Avisen.dk begravede 6000 selvstændige under massiv løgn

Ovenikøbet uden forstyrrende bannerannoncer

Men hvad lever Folkets Avis så af? Bidrag fra sådan nogle som dig

Værn om pressefrihed og folkestyre Støt Folkets Avis

Avisen.dk begravede 6000 selvstændige under massiv løgn

Skrevet af Lennart Kiil

Avisen.dk forsøgte kort før ferien at begrave historien om de 30.000 selvstændige, der havde mindre disponibel indkomst end kontanthjælpsmodtagere. Avisen.dk kaldte i øvrigt hele debatten "hysterisk" og mente, at der var tale om en "and". Men det er avisens egen fremstilling af sagen, der er helt forkert. Selv avisens egen kilde, som er AE-rådet, oplyser andre tal, end dem Avisen.dk fremlægger.

Avisen.dk havde følgende overskrift: Hysterisk debat om kontanthjælp: 42.500 er faktisk kun 200

Allerede i overskriften er der en meget alvorlig fejl. For det tal, der angives som 200, er i virkeligheden 7200 - heraf 6000 selvstændige. Endda ifølge den kilde Avisen.dk bruger. Denne fejl gentages hele fire gange ned gennem artiklen.

Det reelle tal er altså hele 36 gange større, end Avisen.dk påstår. Det må da siges et være en underdrivelse af dimensioner, Avisen.dk her laver.

Man tæller altså de selvstædige med i det samlede antal, debatten har gået på, men udelader de selvstændige helt, når man vil fortælle hvor mange, der umiddelbart kan få kontanthjælp. Dermed smider man 6000 selvstændige under bussen i sit forsøg på at begrave debatten om små selvstændiges og lavtlønnedes vilkår. Tallet 200 er jo unægteligt noget mindre end det reelle tal på 7200, og på den måde forsøger man at tegne et billede af en "hysterisk" debat og "en storm i et glas vand". Men debatten er reel nok, selv baseret på AE-rådets tal.

Kort sagt sætter man to tal op imod hinanden i et forhold, men man medtæller kun selvstændige i det ene af tallene. Sådan at der tegner sig et billede af et meget lille problem, når det reelt er meget større. Men kunne ligeså godt have trukket de 30.000 selvstændige ud af tallet 42.500 og i stedet lagt de 6000 oveni tallet 200. Så havde forholdstallet og dermed billedet været et helt andet. Det rigtige er dog at tælle selvstændige med begge steder, men det undlader Avisen.dk behændigt.

Fordrejninger og halve sandheder

Der er flere graverende fejl i artiklen, der groft negligerer den virkelighed, som 30.000 selvstændige må leve med hver dag. Blandt andet hedder det i artiklen:

Ud af de 42.500 er de 25.000-30.000 selvstændige, som selv har indflydelse på, hvor meget løn de trækker ud af deres indkomst.

Nej. Det passer simpelthen ikke. Langt hovedparten af de 30.000 små selvstændige med disponible indkomster under kontanthjælpsniveauet er ikke selskaber, men enkeltmandsvirksomheder og freelancere. Og de bestemmer IKKE selv, hvor meget de trækker ud i løn. Her forsøger man altså at tegne et billede af selvstændige som nogen, der gemmer pengene væk, men virkeligheden er, at de simpelthen bare ikke har ret meget tilbage, når udgifter, afgifter og skatter er trukket fra.

Artiklen manipulerer groft både med tal og retorik.

Underkender realiteten for mange selvstændige

Man tegner i artiklen et billede af de 42.500 som nogen med hus, bil og sommerhus. Men det er simpelthen ikke typisk for den gruppe af selvstændige, vi taler om her. Det er jo netop den mindst bemidlede del af selvstændige, der her er under behandling. Finn, som vi talte med, levede i en lille toværelses lejlighed, og det er nok tættere på den generelle situation for selvstændige i denne gruppe, end det billede, Avisen.dk forsøger at male.

Man kan undre sig over, at en avis, der gerne bryster sig af stå på svage grupper side, har så travlt med at underkende den virkelighed, som små selvstændige må klare sig i, at man helt udelader at oplyse, at selv ens egen kilde anerkender, at 6000 af disse selvstændige uden videre kunne få kontanthjælp, når man på den anden side gerne tæller dem med i det samlede antal, der har været fremme i debatten.

Man kan ikke på den ene side bringe de 30.000 selvstændige ind i tallet 42.500 for at få dette tal til at se stort ud, og så bagefter kun tage de 200 fuldtidsansatte med i antallet, der umiddelbart ville kunne får kontanthjælp og så nu pludselig udelade de 6000 selvstændige for at få dette tal til at se lille og ligegyldigt ud. Det er grov manipulation sådan at skalte og valte med tallene. Avisen.dk vil åbenbart både blæse og have mel i munden på samme tid,

På Avisen.dk regner man kun de selvstændige, når det passer ind i ens eget kram.

Du kan se tallene fra AE-rådet her:

http://www.ae.dk/analyser/misv...

Og deres analyse med flere tal her:

http://www.ae.dk/sites/www.ae....

Del Avisen.dk begravede 6000 selvstændige under massiv løgn