Kun medlemmer

FOLKETS er en dansk medieplatform der huser udgivelser som avisen Folkets Avis, Magasinet Identitet, Rævekagen, Mediemøllen og mange, mange flere.

I modsætning til de etablerede medier modtager FOLKETS intet tilskud fra staten. Hvis platformen - og de medier som den huser! - skal overleve, så skal læserne betale.

Vi mangler

313

medlemmer mere,
så kører det rundt :)

Bliv medlem

Primære faneblade

Ny lov om bonusser fra 1. juni følges op af adfærdskodeks i spillebranchen

Sidste år i juni blev det besluttet, at spilbranchen skulle tage handling i form af et adfærdskodeks, der begrænsede omfanget af markedsføringen i forhold til spil samt der medvirkede til, at spillene ikke gik fra at være underholdning til en afhængighed.

Politisk aftale satte gang i adfærdskodeks
I den politiske aftale fra juni 2018 var der et ønske om, at forhindre spilafhængighed samt at begrænse antallet af spilreklamer samt pop-up vinduer i forhold til informationer om penge- og tidsforbrug. Den politiske aftale lagde vægt på, at der kom en større ansvarlighed i markedsføringen af pengespil – i hvert fald i forhold til især børn. Derfor valgte flere parter fra spilbranchen at gå sammen om at lave et adfærdskodeks.

Dette adfærdskodeks træder i kraft fra og med den 1. juli 2019. Adfærdskodekset skal betragtes som værende et pejlemærke samt krav til spilbranchen, hvor det er muligt for den pågældende udbyder af spil ikke at overholde kodekset.

Der er endnu ikke tilslutning fra alle udbydere af spil på markedet i forhold til adfærdskodekset. Men de pågældende aftalepartere såsom Danish Online Gambling Association, Dansk Automat Brancheforening, CEGO A/S, Danske Lotteri Spil A/S, Klasselotteriet A/S, Varelotteriet og Royal Casino vil arbejde på at få en tilslutning fra alle spiludbydere i Danmark.

Hvad skal aftalen sikre?
Efter den politiske aftale valgte spilbranchen at tage udfordringen op, hvorefter adfærdskodekset er blevet sat i værk. Spilbranchen har dog valgt at gå endnu længere, end hvad de politiske partier krævede ved forliget, da aftalen indeholder en del forskellige krav. Der er både lagt rammer i forhold til indholdet i spilreklamerne, samt at mængden af reklamerne bliver nedsat.

Derudover er der blevet lavet restriktioner i forhold til, hvornår og i hvilke sammenhænge, der er spilreklamer. Det betyder, at branchen nu vil lave en aftale med diverse Tv-stationer, der sørger for, at reklamerne bliver mindsket, samt at de ikke bliver vist i nærheden af eksempelvis reklamer til at låne penge.

Til sidst vil spilbranchen etablere en form for branchenævn, der har til formål at behandle klager, hvis udbyderne overtræder adfærdskodekset.

Hvis du ønsker at læse ’Adfærdskodeks for spilbranchen’, kan du klikke ind her og læse hele kodekset.

Kommercielt

annonce

Del eller citer med linket her

MediaCreeper