Kun medlemmer

FOLKETS er en dansk medieplatform der huser udgivelser som avisen Folkets Avis, Magasinet Identitet, Rævekagen, Mediemøllen og mange, mange flere.

I modsætning til de etablerede medier modtager FOLKETS intet tilskud fra staten. Hvis platformen - og de medier som den huser! - skal overleve, så skal læserne betale.

Vi mangler

311

medlemmer mere,
så kører det rundt :)

Bliv medlem

Primære faneblade

Hvad skal du tænke på hvis dit fly er aflyst

Hvis du kender dine rettigheder, og ved hvad du skal gøre, hvis dit fly er forsinket, kan det gøre en stor forskel, når du rejser. Efter tre timers forsinkelse kan du for eksempel være berettiget til økonomisk kompensation.

Du kan også prøve at minimere forsinkelser, ved at undersøge hvilke lufthavne, der er berygtede for forsinkelser, inden du bestiller din billet, og derefter prøver at undgå at flyve ud fra disse.

Ret til kompensation ved forsinket eller aflyst fly

Især hvis du flyver i Europa eller ombord på et europæisk flyselskab, har passagerer flere rettigheder. I henhold til EUs forordning EF 261/2004 har du ret til at blive kompenseret med op til kr. 4.500, hvis din flyvning når sin destination mere end tre timer for sent.

Hvad skal du gøre hvis dit fly er forsinket på rejser til og fra Europa

Hvis du rejser til eller fra Den Europæiske Union, bør du sikre dig alle beviser, hvis dit fly uventet bliver forsinket bliver aflyst. Beviserne skal sikre dig erstatning, hvis der viser dig, at du er berettiget til det.

Her er en kort liste, over de ting og dokumenter som du skal have overblik over. Oversigten er en forenklet version.

  1. Gem dit boardingkort og alle andre rejsedokumenter.
  2. Spørg, hvorfor flyet blev aflyst. Jo mere præcis en begrundelse du får, des bedre. Skriv det ned, fordi årsagen til et aflyst fly har stor betydning for din rettighed til erstatning.
  3. Anmod om en alternativ flyrejse til din destination, eller en refusion.
  4. Noter ankomsttid på den endelige destination. Det er ikke, når hjulene rører landingsbanen, men når flyet står parkeret ved gaten, og døren er åben.
  5. Skriv ikke under på, og accepter ikke noget tilbud, der tager dine rettigheder fra dig.
  6. Flyselskabet kan være forpligtiget til at betale dine måltider og forfriskninger. Hvis du selv betaler, husk at gemme alle kvitteringer.
  7. Du kan også have ret til et hotelværelse. Hvis du først kan komme på et fly til din destination næste dag, skal flyselskabet dække alle rimelige udgifter. Igen hvis du selv betaler, skal du gemme kvitteringer.
  8. Hvis du får ekstra udgifter på grund af aflysningen eller forsinkelsen, for eksempel transport, afbestillingsgebyr på leje bil i destinationslufthavnen og telefonomkostninger, så - ja nu har du nok forstået det! - gem dine kvitteringer.

Det kan være svært at gennemskue, hvad du kan have krav på, hvis du ikke får hjælp fra professionelt firma, som har specialiseret sig i flypassagerers rettigheder. En af de mere fremtrædende aktører i den branche er Airhelp. På deres webside findes en guide: Læs mere om dine rettigheder ved aflyste fly

Du har fået plads på næste ledige fly - er det godt eller dårligt?

I de fleste tilfælde vil flyselskabet sætte dig på den næste ledige fly til din destination, men det er ikke sikkert, at de advarer dig om det. Og i nogle tilfælde kan flyselskabet automatisk have ombooket dig på en helt anden rute til din destination. I stedet for en direkte flyvning, risikerer du måske, at der pludselig indgår flere flyskift i andre lufthavne, inden du ankommer til din endelige destination.

annonce

Del eller citer med linket her

AddToAny
MediaCreeper