Gå til hovedindhold

Dan Jørgensens wikipedia renset for "reklame" og "interne forlydender" allerede i 2009

Er Wikipedia blevet en gratis reklamesøjle for karrierepolitikere og deres kommunikationsfolk?

Sagen om Dan Jørgensens "phD", som dukkede op på et belejligt tidspunkt på Wikipedia og så forsvandt igen på et belejligt tidspunkt, er interessant på mange måder.

For hvad er Wikipedias rolle egentligt. Og hvordan bruger politikerne (og deres kommunikationsfolk) Wikipedia til at tegne et billede af dem selv?

Inden vi går i dybden med det spørgsmål, så lad os vende tilbage til Dan Jørgensen og spole tiden tilbage til den 17. mar 2009.

Her laver wikipedia-brugeren Casper nemlig en "Rensning" af Dan Jørgensens side på Wikipedia.

Jeg har tilladt mig at opstramme artiklen og fjerne følgende interne forlydender/reklame:

"Tidligere statsminister og MEP Poul Nyrup Rasmussen kalder Dan Jørgensen "en arbejdssom og engageret europæer med sans for, hvad der er aktuelt". Selv siger Dan Jørgensen, [...] at det kommende EU-valg handler om at vælge mellem venstresiden og højresiden - mellem de røde og de blå. Det er ikke et valg for eller imod EU. Et af de vigtigste temaer bliver kampen mod den globale opvarmning. - - I 2003 blev Dan Jørgensen af tidligere miljøminister Svend Auken kraftigt opfordret til at opstille til Europa-Parlamentet. - - Han blev i 2008 udnævt af Socialdemokraternes partistyrelse til at være Socialdemokraternes spidskandidat til Europa-parlamentsvalget 2009 da det blev kendt at Poul Nyrup Rasmussen ikke genopstillede til Europa-parlamentet."

Desuden er oplysningen om de fire genopstillende MEP'er forkortet, og oplysningen om praktikantforløb i EU-parlamentet er fjernet, da det må skønnes lidt overflødigt i sammenligning med hans politikerarbejde. --Casper 17. mar 2009, 06:13 (CET)

Ja, det forstår man jo godt at Casper fjerner, for det har ikke meget at gøre i et leksikon.

Man kunne få den mistanke at Dan Jørgensen eller en relateret person havde skrevet det ind.

Hvis vi zoomer lidt ud, så bliver spørgsmålet da:

Hvor meget reklame og hvor mange "interne forlydender" er der på politikernes Wikipedia-sider?

Hvor ofte må folk som wikipedia-brugeren Casper bruge tid på at "rense" politikernes sider for reklame og interne forlydender?

Her er den triste kendsgerning jo så lidt at wikipedia-brugerne må bruge deres egen fritid på at redigere og rydde op efter selvglade politikere og disses kommunikationsfolk.

Mens politikerne på den anden side kan ansætte en hær af kommunikationsfolk på skatteydernes regning som kan sidde og pynte på politikernes wikipedia-sider i deres arbejdstid.

Det virker som en ret ulige kamp.

Derfor mener jeg bestemt at pressen har en rolle at spille her.

Pressen skal stille sig på det faktuelles side - i den her form for sager på de seriøse wikipedia-brugeres side, og dermed må pressen gerne være med til at afsløre politikere som bruger Wikipedia som deres personlige reklamesøjle.

Kom med

I mere end et årti har Lennart Kiil leveret sandhed, nuancering og perspektiv med præcision og lidenskab. Som chef og redaktør for Folkets Avis, Danmarks banebrydende borgerjournalistiske medie, har han ufortrødent gået oplysningens ærinde og trodset modstand og økonomiske vanskeligheder.

Invester i ærligt, indsigtsfuldt og originalt indhold, og stå bag en fritænker, der er kendt for kompromisløs research og frygtløs sandhedssøgning.

Bliv abonnent

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.