FOLKETS, især Folkets Avis, har dækket udbruddet af ny coronavirus fra Wuhan i Kina ret intensivt fra starten.
Det valg er truffet med fuldt overlæg.
For en ordentlig dækning kan medføre at folk træffer bedre valg. Og dermed få en reel betydning for udfaldet.
Det er essensen af oplysning. At give flere mennesker bedre informationer som de kan bruge til at træffe valg på baggrund af.
Men oplysning er ikke den eneste medietaktik som har været i brug ude i medielandskabet:
Medietaktik | ||
---|---|---|
Nedtone | Oplyse | Sensationalisere |
De fleste medier har haft en blandet tilgang som indeholder elementer fra de tre medietaktikker som er optegnet i tabellen herover.
Nedtone
Ofte med hensigten om at undgå panik eller frygt. Det undgår man dog ikke i sidste ende ved at fortælle ædle løgne.
Myndighederne og myndighedernes medier vælger ofte denne vej.
Oplyse
Det er på længere sigt den bedste vej. Det skaber ikke i sig selv panik eller angst at oplyse og informere.
Og oplyste og informerede borgere har de bedste muligheder for selv at træffe de rigtige valg. Jeg har selv sigtet efter at oplyse.
Sensationalisere
Her er ideen at aktivere folks følelser og dermed få dem til at klikke, læse og i det hele taget forholde sig mere til mediernes dækning og skabe et øget medieforbrug.
Det mener jeg er forkert at gøre hvis ikke man samtidig for bibragt en god portion reel information.