I Norge ønsker en del aktivister at nedtage "slavehandler-statuen" i Oslo.
Med "slavehandler-statuen" henviser de til en statue af Ludvig Holberg. Altså ikke en statue lavet af Holberg, men en statue som forestiller ham.
Også i Danmark har der været kritik af en statue af Holberg foran det Kgl. Teater.
I Danmark vil nogle have statuerne på museum.
Andre vil lave en mærkningsordning - en løsning som altid er populær blandt politikere, projektmagere og andet godtfolk.
Uanset hvad havner regningen hos de hårdt plagede skatteydere.
Men hov, vendt!
Stop lige en halv.
Er præmissen for hele debatten om hvad der skal ske med Holberg overhovedet holdbar?
Var Holberg slavehandler?
Nogle steder oplyses det at han tjente 36 rigsdaler på en aktie i vestindisk-guineiske Kompagni. Andre steder at han tjente 18:
I det vestindisk-guineiske Kompagni besad han 1730 en obligation et halvt år; renteudbyttet var 18 rigsdaler som således er Ludvig Holbergs eneste udbytte af slavehandel.
Et temmelig magert udbytte og nærmest ingenting i sammenligning med hvad han tjente på sin forfattergerning.
Og uanset om det var 18 eller 36, så var hans "involvering" altså både kortvarig og meget indirekte.
Hvis man opfatter Holberg som "slavehandler" på den baggrund, så man man også opfatte pensionsopsparere i dag som våbenhandlere.
En del pensionister og kommende pensionister har gennem mange år profiteret betydeligt mere på våbenfabrikation og -salg end Holberg nogensinde gjorde på slavehandel.
Men gør det dem til våbenhandlere?
Eller er man skyldig i børnearbejde hvis man har købt eller fået tøj eller sko produceret af mindreårige i fjernøsten?
Det er man måske i en hvis forstand.
Men det er ironisk at en bevægelse som gør alt for at lægge ansvaret for egne problemer væk fra sig selv, har så travlt med at gøre udvidet ansvar gældende for andre i en helt absurd grad.
De moderne farisæere kræver samfundet renset for urene symboler, men hvor rene er de egentligt selv når det kommer til stykket?