Det her er ikke en betalingsmur

Når du scroller ned, kan du frit læse DR ønsketænker: Navne ingen har hørt om blev til "kendte tøjmærker" — og kjolemænd en "stor trend"

Ovenikøbet uden forstyrrende bannerannoncer

Men hvad lever Folkets Avis så af? Bidrag fra sådan nogle som dig

Værn om pressefrihed og folkestyre Støt Folkets Avis

DR ønsketænker: Navne ingen har hørt om blev til "kendte tøjmærker" — og kjolemænd en "stor trend"

Kender du nogen af de tøjmærker?
Skrevet af Lennart Kiil

Danmarks Radio er enormt forudsigelig.

I hvert fald i forhold til tilgangen til kulturstof og tidsstrømninger.

For den journalistiske tilgang afhænger nemlig i høj grad af det emne som er under behandling.

Alt som er “progressivt”, “grænsenedbrydende” og “frigørende” behandles uden forbehold.

Leflende journalistik

Kvalificerer et fænomen eller en tendens til en af de nævnte betegnelser, behandles det på en nærmest leflende naiv måde.

Og nogle gange på en lettere manipulerende måde, men det vender vi tilbage til.

I hvert fald er tilgangen ofte ganske ukritisk.

Men denne ukritiske tilgang er ikke alle forundt.

Man går fra DR’s side oftere imod det som kunne opfattes som traditionelt eller konservativt.

Så må den “konstruktive journalistik” igen vige for den mere kritiske tilgang.

Er det ikke bare heldigt at man har begge journalistiske tilgange til rådighed på DR?

Især i nyhedsjournalistikken, reportager, analyser og debat er dobbeltstandarden tydelig. Knapt så meget i de rene underholdningsprogrammer.

Så samlet set er DR’s ry som en kulturradikal mediemastodont ikke ganske ufortjent.

Der er en tendens til at man forsøger at promovere afvigelsen og gøre den til mainstream.

Som når man spørger:

Er den næste store trend kjoler og nederdele til mænd?

For nej. Det er jo ikke den næste store trend.

Det svarer til at spørge om Haute couture bliver den næste store trend til middelklassen.

Kendt eller ukendt

DR’s forsøg på at tale randfænomener op til megatrends forekommer løjerlige.

Og i det her tilfælde benytter man sig endda af noget som nærmer sig manipulation i overskriften, for den fortsætter:

Kendte tøjmærker gør op med mande- og kvindetøj

Kendte? Altså Zara, H&M eller en af de andre kendte tøjmærker?

Men nej. De “kendte tøjmærker” som omtales i artiklen, er

  • Baum und Pferdgarten

  • Stine Goya

  • Astrid Andersen

  • Han Kjøbenhavn

  • Ganni

  • Søren Le Schmidt

Altså ikke ligefrem husholdningsnavne.

Bevares, artiklen nævner også Gucci som ganske vist kvalificerer til titlen “kendt tøjmærke” - omend navnet vel mere er forbundet med tasker.

Men igen: Gucci sælger jo ikke tøj til almindelige mennesker. Det er jo ikke der hr og fru Danmark køber deres tøj.

Så brugen af forstærkeren “kendte tøjmærker” i overskriften er misvisende.

Nu er det jo selvfølgelig ikke kun DR der strækker begreberne for at få vinklen til at stemme.

Og heller ikke kun DR som har bias.

Elsker det afvigende

Også mere generelt elsker medier afvigelsen og “det nye”. For det skaber bare mere opmærksomhed end det velkendte.

På den måde bliver medierne nemme “ofre” for mennesker som ønsker sig opmærksomhed. Eller brands og mærker som ønsker gratis omtale.

Det skal man være opmærksom på.

Medierne er i den forstand ikke demokrastisk orienterede eller “ligestillede”.

Medierne overfokuserer på dem som er mest villige til at afvige. Hvadenten deres mål med dette er opmærksomhed eller om de bare er sådan.

Mediernes overfokus på det og de afvigende skaber således et verdensbillede som ikke er “repræsentativt” for virkeligheden.

Så vidt jeg ved, har der altid været et fåtal af mænd som mere eller mindre offentligt bruger kjoler.

Også nogle meget kendte af slagsen.

I dag ønsker man så at forbinde det fænomen med en art kønsrevolution som gør op med det såkaldt binære kønssystem.

Men dette opgør - denne revolution på kønsområdet - er i sig selv et mindre fænomen ude i virkeligheden end man får indtryk af gennem medierne.

Medierne er - i særdeleshed på kulturområdet - elitære og ikke demokratiske.

Se også:

Efter en time på Ramasjang er jeg klar til at skifte køn | Rævekagen

Er den næste store trend kjoler og nederdele til mænd? Kendte tøjmærker gør op med mande- og kvindetøj | Kultur | DR

Del DR ønsketænker: Navne ingen har hørt om blev til "kendte tøjmærker" — og kjolemænd en "stor trend"