Primære faneblade

Lukket

NBA-stjerne redder hajerne: Efterspørgslen på hajfinnesuppe er stærkt faldende

Bestandelen af hajer i verdenshavene er faldet markant de sidste årtier. Der bliver ca. 100 millioner færre hajer hvert år og det er blandt andet pga. af efterspørgslen på hajfinner til suppe. Som resultat er 1 ud af 4 hajer nu truet på deres eksistens.

Men på trods af de deprimerende tal, er der nu kommet håb for hajer fra en uventet kant. Det er tidligere basketballspiller, Yao Ming, der var aktiv for Houston Rockets fra 2002 til 2011, og er otte gange NBA all-star i USA. I samarbejde med dyrehjælpsorganisationen, WildAid, har Ming sat sig for at sætte en stopper for brugen af hajfinner i maden Kina og resten af verden.

Ming/WildAid

Hajfinnesuppe har længe været en delikatesse for velhavende mennesker i kinesisk kultur. Da hajfinner er dyre, gælder det for fiskerne, der er ude at fange hajerne, om at få så mange finner ind som muligt. Derfor er den nemmeste og mest profitable måde at håndtere fangsten på, det at skære finnerne af hajen mens den er i live, for så at smide resten af den levende haj i havet igen, hvorefter den bløder til døde på havets bund. Kødet fra resten af hajen er ikke nært så efterspurgt, hvorfor det ikke giver mening at transportere hele hajen tilbage til land.

Denne brutale fremgangsmåde er en af grundende til at Yao Ming kæmper for at stoppe efterspørgslen på hajfinnesuppe.

Grunden til at hajfinnesuppe er et problem nu mere end nogensinde før, er at Kina inden for de sidste årtier, er blevet et rigt land. Levestandarden er steget for den gennemsnitlige kinesiske borger, der nu har råd til hajfinnesuppe, hvilket anses som værende et statussymbol i Kina. Derfor har Yao Ming og WildAid søsat en kampagne, der skal oplyse befolkningen i Kina, om de miljømæssige og tortur-agtige konsekvenser, som hajfangsten indebærer.

Kampagnen blev skudt i gang i forbindelse med OL i Beijing 2008, og har siden været en stor succes. Med sloganet "Når købene stopper, så kan drabene også stoppe", har Ming medvirket i reklamer, der blev vist på kinesisk stats-TV 3.250 gange i 2013. Det er blevet suppleret med aktivitet på sociale medier, samt plakater i den offentlige transport og på offentlige bygninger. Senere har Jackie Chan og den kinesiske skuespillerinde, Hai Qing, også tilsluttet sig projektet.

Tilbage i 2006 var op mod 75% af den kinesiske befolkning udvidende omkring det faktum, at hajfinnesuppe betød "suppe lavet af finner fra en fisk", og at kødet kom fra hajer. Men i 2013 er bevidstheden omkring suppen ændret hos de fleste.

En rapport viste i 2013, at 82% af de adspurgte i et survey, sagde at de ville stoppe med at spise hajfinnesuppe. 91% af de adspurgte sagde desuden, at de gik ind for et nationalt forbud mod brugen af hajfinner, og den kinesiske regering har siden fjernet suppen fra menuen til statsmiddage. De adspurgte gav hovedsagligt også udtryk for, at de ønskede at stoppe dyremishandling, og undgå at gøre hajer til en truet dyreart.

Og tallene i rapporten viser også at efterspørgslen på hajfinnesuppe er dalene.

Prisen for en hajfinne i byen Guangzhou, et af Kinas største hajfinnemarkeder, er faldet med 57% fra 2012 til 2013. I Hong Kong er salget af hajfinner faldet fra 10,2 millioner kilo til 5,3 millioner kilo fra 2012 til 2013. Fiskere i Indonesien, et hotspot for hajfinnefangst, har oplevet et fald i deres indkomst på 80% siden 2007. En indikator for at det går den rigtige vej.

Grundet successen i Kina har WildAid og Ming valgt at udvide kampagnen til Hong Kong, Malaysia, Singapore og Taiwan i 2015. Det har især været Yao Mings deltagelse i kampagnen, der har været med til at ændre så drastisk på opmærksomheden på problemet med hajfinner i Kina. Han er en stor national stjerne og elsket af det meste af den kinesiske befolkning, der lytter til ham og stoler på ham. Der er selvfølgelig et stykke vej endnu før problemet er løst, men aktivismen har hjulpet utroligt meget i forhold til at få ændret public opinion.

Og netop Yao Ming kampagnen i Kina er et godt eksempel på, at det kan lade sig gøre at oplyse et folk og en kultur, for at ændre efterspørgslen på ting, der ikke er bæredygtige, eller som bliver fremstillet på baggrund af brutale fremgangsmåder. Derfor har Ming også valgt at gå endnu længere i kampen for dyrerettigheder.

Det er nemlig ikke kun hajerne der lider under en tiltagende kinesisk forbrugerkultur. Efterspørgslen på elfenben, og horn fra næsehorn er ligeledes skudt i vejret, hvorfor krybskytteri i Afrika også er et stigende problem. Yao Ming har været nede at se forholdene for dyrene i Afrika flere gange. Han har besøgt elefantbørnehjem m.m. og det har blandt andet resulteret i programmet "Saving Africa's Giants" på Animal Planet.

I EU er det ulovligt at fremskaffe hajfinner på den brutale måde. Hajfinner må altså ikke skæres af hajen på fiskebåden, for så at smide den tilbage i vandet mens den stadig er i live.

Se klippet med Yao Mings TV-spot herunder.

Herunder kan du se et TV-klip fra USA omkring 'shark finning', men det er ikke for sarte sjæle.

Du har læst et indlæg på Folkets.

Uden opbakning fra læserne ville vi ikke kunne bringe det.

Bliv betalende bruger og støt den frie journalistik i Danmark.

Se fordele

Seneste ændring: 
11/12/2019 - 15:36

Kære læser,

Med FOLKETS har jeg skabt en medieplatform der er uafhængig af statsstøtte.

Den uafhængighed er enestående i Danmark hvor medierne har snablen dybt nede i skatteborgernes lommer. De får milliarder af staten. Hold kæft-bolsjer, kalder jeg det.

Bør der ikke være medier som går systemet kritisk efter i sømmene. Hvor fokus er dybere end de enkelte politikeres fadæser eller rød mod blå blok.

Hvis du kan se hvorfor det er vigtigt med uafhængige medier, må næste spørgsmål være – hvordan?

En dag er denne side helt tom, hvis ikke du bakker op.

Meld dig til her.

Og god læselyst,
Lennart Kiil