Kun medlemmer

FOLKETS er en dansk medieplatform der huser udgivelser som avisen Folkets Avis, Magasinet Identitet, Rævekagen, Mediemøllen og mange, mange flere.

I modsætning til de etablerede medier modtager FOLKETS intet tilskud fra staten. Hvis platformen - og de medier som den huser! - skal overleve, så skal læserne betale.

Vi mangler

306

medlemmer mere,
så kører det rundt :)

Bliv medlem

Primære faneblade

Hvorfor sponsorere Folkets Avis? – En appel til næringslivet

Gratis

Del indlæg

Jeg tør godt spå, at sponsorer fremover vil blive et mere almindeligt syn på de forskellige digitale medier i Danmark.

Hvor virksomheder hidtil har lagt deres sponsorkroner i sport, kultur og musik, vil de fremover i stigende grad også bakke op om den frie presse i Danmark.

For at trives skal medierne naturligvis have noget at leve af - på samme måde som kulturlivet, elite-sporten, musikscenen etc, etc.

Og det har medierne da i den grad også fået i Danmark. Især statsmediet DR er blevet forgyldt gennem voksende licens-indtægter.

De statslige medier DR og TV2 dominerer nu nettet i en udstrækning, så det er kommet bag på selv de politikerne, som er skyld i miseren.

Denne kvælende dominans fra statsmediernes side gør det svært for nye private medier at trænge igennem og opnå succes på nettet.

Et frit medie som Folkets Avis modtager ingen statsstøtte. Ikke så meget som en flad 25-øre får vi. Og det er vi stolte af.

De andre private medier får statsstøtte, men slet ikke i et omfang der modsvarer, hvad DR får. Og den støtte, de gamle aviser modtager, går hovedsageligt til papirudgivelserne.

Så de private medier står med en online-udfordring: Hvordan tager man kampen op mod statsmedierne DR og TV2, som breder sig mere og mere på nettet?

Hidtil er det kun Ekstra-Bladet, der har haft held med det. BT til dels.

Tabloiderne klarer sig altså nogenlunde online på trods af unfair konkurrence, hvor licensbaserede DR og statsejede TV2 fylder for meget.

TILBAGE STÅR virksomhederne, de selvstændige, iværksætterne, producenterne og hele den private sektor i Danmark med bekymrede miner:

For når det kun er statsmedier og tabloiderne, der klarer sig på nettet, så bliver det svært at få skabt forståelse for de svære vilkår, erhvervslivet er underlagt herhjemme.

Journalisterne på TV2 og DR er de facto offentligt ansatte og har derfor ringe føling med de markedsvilkår, den private sektor skal klare sig på.

De interesserer sig heller ikke meget for, hvad der sker uden for København. Produktion og dieselos er i deres øjne ikke så spændende som politik og kulturliv.

Det samme kan man desværre sige om de fleste større aviser.

Det ser vi for eksempel, når disse medier gør en større sag ud af, at små 4000 bureaukrater måske skal flytte eller finde nyt arbejde, end de gør ud af den triste kendsgerning, at Danmark har mistet 100.000 arbejdspladser i industrien på bare ét årti.

Og journalisterne på EB og BT interesserer sig vist mere for Miley Cirus' seneste udskejelser end for svære vilkår for selvstændige, iværksættere og virksomheder - eller for hvad Danmark skal leve af i fremtiden.

Så jeg gætter på, der blandt virksomheder - store som små - vil opstå en større forståelse for, at et sundt og pluralistisk medielandskab ikke opstår af sig selv i Danmark. Ikke så længe staten dominerer så massivt gennem DR og TV2 - de offentligt ansattes medier.

Endvidere vil virksomhederne indse, at hvis ikke der opstår en forståelse i befolkningen for virksomhedernes vilkår, og de udfordringer Danmark står med i en stadig mere globaliseret virkelighed, ja - så bliver det meget svært at skabe politisk grobund for nødvendige reformer.

Mere afdækning af den private sektors forhold og udfordringer kommer helt sikkert ikke af sig selv. For den form for journalistik giver ikke så mange sidevisninger som Miley Cirus. Så annoncekroner er det begrænset med.

Heller ikke abonnenter gør det alene. For hvor stor en andel af brugerne på nettet vil egentligt betale, så længe de kan få "gratis" underholdning og "oplysning" (som er biased til fordel for status quo og det offentlige) på DR og TV2's platforme?

Der ligger altså en kæmpe formidlingsopgave og venter på at blive løftet. Og denne opgave kan ikke løftes af de frie medier uden at resten af den private sektor løfter med. Det kan vi ligeså godt være ærlige omkring.

Der er tusindvis af gode og vigtige historier om den private sektors udfordringer. Om landbrugets udfordringer, om industriens udfordringer. Om selvstændiges udfordringer.

Om Danmarks udfordringer.

Men de skrives ikke i medierne. Vi ser det ikke på TV. Vi hører ikke om det i radioen. Vi læser ikke om det på nettet. Det fylder meget lidt i forhold til andre områder.

Selv på de private medier hersker der en lønmodtager-mentalitet, hvor man går meget op i forbrug, kultur, sport, byliv, rejser, etc, etc. Man man går ikke ret meget op i produktion. I transport. I handel. I velstandsskabelse.

Medierne er for fokuserede på fordeling. På omfordeling. På nedskæringer. Men der skrives meget lidt om hvordan dem, der skaber velstanden har det i landet.

De her historier, om hvordan landet ligger derude hvor velstanden skabes og hvor hjulene holdes i gang, skal fortælles.

Og en avis som Børsen kan ikke løfte den formidlingsopgave alene. Det er ikke erhvervsfolk, der skal omvendes. De ved godt, hvordan det ser ud med fremtidsudsigterne og hvor arbejdspladserne er på vej hen.

Det er den store brede skare af borgere i det ganske land, som skal oplyses og overbevises. Hvis ikke borgerne er klar over, hvad udsigterne er - hvordan forventes det så at de kan træffe oplyste valg i stemmeboksen?

For vi har alle én stemme til valget - uanset hvor meget eller hvor lidt vi ved. Den store formidlingsopgave bliver ikke løftet af statsmedierne, som næsten kun omtaler erhvervslivet i negative vendinger.

Hvis ikke politikerne fornemmer en opbakning i befolkningen til at løse landets udfordringer gennem reformer - også mens det går relativt godt for landet - så kommer reformerne ikke før, det er for sent.

Folkestemningen er meget mere afgørende, end mange normalt er bevidste om. Hvis folk tror, at alt er i orden, og at vi lever i den bedste af alle mulige verdener, så bliver der ikke lavet om på noget som helst, og den private sektor vil fortsætte med at bløde arbejdspladser til udlandet.

I USA er store virksomheder for længst begyndt at sponsorere medier og journalistik på et højt niveau. Vi taler virksomheder som Chevron, Boeing og Cadillac - og de gør det fordi de ved, at hvis de ikke gør, så rammer det dem selv på sigt. Hvorfor er danske virksomheder så tøvende?

Hvis ikke der handles nu, så bliver det blot værre og sværere i fremtiden. Hvis ikke erhvervslivet bakker op om de medier, som rent faktisk vil produktive mennesker og virksomheder det godt, hvor er vi så henne?

På Folkets Avis vil vi hjertens gerne gå direkte i kamp med myterne og status quo her i landet og fortælle historier om Danmarks udfordringer.

Lad os gøre det sammen. Bliv sponsor på Folkets Avis. Så styrker du mere end dit brand. Det handler om Danmarks fremtid.

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS.DK og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.

Del eller citer ved at kopiere linket her

Seneste ændring: 

11/12/2019 - 14:08

10 sekunder, tak

Vi lægger ikke debatindlæg bag betalingsmur.

For budskabet skal ud til alle.

Men det koster at redigere og bringe debatindlæg.

Bak op om det frie ord og den åbne debat.

Bliv medlem eller sponsor her

FOLKETS

Del eller citer med linket her

MediaCreeper