Kun medlemmer

FOLKETS er en dansk medieplatform der huser udgivelser som avisen Folkets Avis, Magasinet Identitet, Rævekagen, Mediemøllen og mange, mange flere.

I modsætning til de etablerede medier modtager FOLKETS intet tilskud fra staten. Hvis platformen - og de medier som den huser! - skal overleve, så skal læserne betale.

Vi mangler

320

medlemmer mere,
så kører det rundt :)

Bliv medlem

Primære faneblade

Nej! - Danske familier skal ikke tvinges ned i den mindste skotøjsæske

Antal

Gårsdagens leder om bilafgifter på Folkets Avis gav anledning til voldsom debat på Facebook.

Ord som 'grisk' blev brugt. Ord som 'egocentrering' blev brugt. Og værre ting end det blev sagt. Også om Folkets Avis.

Det blev også hævdet, at up! er en fin bil.

Ja, det er den sikkert, hvis man er par uden børn eller single og bor i byen. Men sagen er blot den, at de små biler i forvejen er begunstigede af reglerne.

Systemet var inden de nye afgiftslempelser endnu mere indstillet på byboernes behov og singlernes behov, end det er nu. De nye lempelser er til gavn for dem, som har brug for en rummelig, sikker og komfortabel familiebil.

Og ja, når man lemper procentvis på en afgift, så vil det medføre, at den absolutte besparelse bliver størst på de dyreste produkter. Men de er stadig dyrest og det er stadig dem, staten tjener mest på.

Så ingen grund til ondt i røven over, at nogle nu kan købe en Porsche lidt billigere.

De fede biler pynter i øvrigt gevaldigt i gadebilledet og sætter lidt kolorit på tilværelsen. Både for ejerne selv, men også - omend i mindre grad - for os andre, som får noget mere inspirerende at se på end en Berlingo, når vi bevæger os rundt i trafikken.

Men lad os ikke dvæle for længe ved de helt dyre biler, for det er ikke dem, det handler om. De fungerer blot som venstrefløjens afledemanøvre (de rige er onde!).

Nej, de helt dyre biler, dem vil de færreste købe. Lille lempelse af afgiften eller ej.

Det drejer sig her egentligt om mellemklassebilerne og de halvstore familiebiler, som nu kommer inden for rækkevidde for flere almindelige familier.

Men der er desværre en del danskere, der er så misundeligt anlagte, at de ikke under en eneste dansker en bil, som er større end en up! Heller ikke de familier, som har et tvingende behov. Og disse smålige danskere er åbenbart klar til at bruge det politiske system til at tvinge deres præference ned over andre mennesker.

Men hvorfor skal det være så kedeligt og småt det hele?

Hvorfor er det et ideal at vi alle skal være ens og køre i samme lille bil?

Hvorfor skal familier på fem presses sammen som sild i en tønde?

Det er jo komplet hamrende åndsvagt at lave et system, der forsøger at proppe forskellige typer af mennesker og forskellige typer af familier ned i samme lille skotøjsæske af en bil. Det er forhåbentligt ikke DDR, vi lever i, vel?

Hvis du mener, at større biler skal brandbeskattes, vil jeg bede dig genoverveje dit synspunkt - lad i det mindste være at kalde andre for griske, grådige og egocentrerede. Måske er det i virkeligheden dig selv, der er egocentreret, fordi du ikke kan forestille dig, at andre har et andet behov, end du har?

En anden ting, du måske ikke har tænkt over, er, at folk har det behov, som de nu engang har. En stor familie er en stor familie. Langt på arbejde i provinsen er langt på arbejde i provinsen. Det vil sige, at hvis familiebiler er meget dyre, så må folk bare låne pengene for at købe dem.

Er det virkelig, hvad du ønsker? At danskerne - som i forvejen er det mest privatforgældede folkefærd i verden - skal forgælde sig yderligere for at få råd til en bil som passer til behovet?

Den her socialistiske tankegang med at brandbeskatte nødvendigheder, såsom et passende køretøj til familiens daglige transportbehov, spiller jo lige ind i långivernes dagsorden.

Og det spiller selvfølgelig også ind i politikernes muligheder for at flå befolkningen på alle leder og kanter. Først flås den på indkomsten, så på dagligvarer, varme, el, vand, boligbeskatning og endelig uhyrlige afgifter på noget så prosaisk som en almindelige familiebil til daglig kørsel til og fra arbejde.

Den sidste nyttige idiot er tydeligvis ikke født endnu. Men så længe jeg sidder ved roret her på Folkets Avis' lederplads, så vil der ikke blive talt for højere skatter og afgifter på folkets nødvendigheder. Jeg har tidligere talt imod de høje skatter på varme, el og vand. Og nu taler jeg imod høje afgifter på nødvendig privattransport.

Det er ikke noget eftertragtelsesværdigt ideal, at vi danskere skal leve efter laveste fællesnævner. Og det er trist, hvis en betydelig del af befolkningen er blevet slavesjæle i en grad, så de uden videre forsvarer politikernes urimelige brandbeskatning og udbytning. Disse folk medvirker til egen og andres økonomiske undertrykkelse.

Det er så heldigvis ikke den typiske repræsentant for borgerne, der mener at folket skal flås mere.

Hvis det danske folk vitterligt var blevet så misundeligt og småligt, at det billigede sin egen umyndiggørelse, så var det ikke værd at forsvare eller kæmpe for. Så kunne politikerne for min skyld bestemme det hele.

Men sådan er det jo så heller ikke!

De fleste almindelige danskere kan sagtens unde nabo-familien en større bil end en up!. Og langt de fleste kan se fornuften i, at også de mange familier, der bor i provinsen, kan opgradere til en større familiebil som er sikrere, mere komfortabel og forurener mindre end mange af de gamle modeller, som tøffer rundt på vejene i dag.

Del

Del eller citer ved at kopiere linket her

Udgivet: 

24/11/2015 - 08:59

Seneste ændring: 

28/03/2019 - 09:36

Typer: 

Ledere

Del eller citer med linket her

MediaCreeper