Primære faneblade
Debatindlæg
Åben

Gratis

Kan Swipp slå Mobile Pay?

Egentligt er det ret enkelt. Mobile Pay kom først, og det er dem der har kunderne. Der er så mange brugere af Mobile Pay, at det nærmest er dumt af forretningsdrivende, ikke at tage imod Mobile Pay. Alligevel kunne erfarede jeg for et par uger siden, at blot 2 af rigtigt mange mulige forretninger i Kødbyen, København, ikke modtager Mobile Pay, og dermed taber forretning.

Men lad nu det ligge. Værre er det for de der har besluttet at modtage Swipp! Jeg kender i hvertfald kun en enkelt person der har Swipp på sin mobil. Men jeg kender oceaner med Mobile Pay, der videre oplyser deres omsætnings tal, hvilket Swipp stadig holder hemmeligt. Så kan man selv gætte på årsagen.

Det er ikke fordi Swipp er en dårlig løsning. De kom bare for sent, og kan i følge mig med fordel lukke deres forretning ned, da de nok ikke vinder omsætning i markedet.

MEN det er dog ikke umuligt at slå Mobile Pay

Alle kan i princippet gøre det, og det gælder også Swipp. Problemet er bare at de kæmper den forkerte kamp. Swipp satte beløbet for daglige transaktioner højt. Men hvor tit har du behov for at overføre f.eks. 15.000 kroner? Ikke ret tit formoder jeg. Altså bruger Swipp kræfterne helt forkert.

Videre ligner Swipp sin konkurrent, men det er der som sådan ikke det store galt i. Det udløser bare ikke noget behov og lyst til at skifte fra Mobile pay til Swipp.

Man prøver også at udbrede henholdsvis Swipp og Mobile Pay ude i butikkerne. Det er en kamp der lader til at tage megen energi og fokus, hvilket jeg mener er lidt skævt. Swipp vinder ikke brugerne ved at sætte sig på nogle kæder og butikker, men Mobile Pay vinder dog omsætning og loyalitet ved at gøre det, fordi de har de antageligt reelle aktive brugere i samfundet.

Det er vigtigt at finde indpas i butikkerne. For indtjeningsmodellen er i store træk det samme som med Dankortet. Nemlig at skjule transaktions-feet overfor brugerne, og sende regningen til de allerede pressede erhvervsdrivende. Så kan de lade varerne stige i pris, for at dække deres omkostninger ind. Modsat hvad vi ser i det meste af verden udenfor Danmark.

Det bedste man som forretning kunne gøre, er at modtage Mobile Pay - ELLER - modtage begge dele. Lidt som når man modtager både Dankort og American Express. Så holder man nemlig sig forretning åben for hele markedet, selvom der ikke er mange "Swippere" in real retail life.

Men umuligt er det ikke at slå Mobile Pay - heller ikke for Swipp!

Derfor bygger betalingsudbydere som f.eks. Mobile Pay også økosystemer, der skal gøre folk semi-afhængige af netop deres løsning. Det kan være tilbud, bonus, kvitteringsservices med videre... Men når alt kommer til alt så er det selve betalingen der er kernen i det hele. Og det er her muligheden for at få brugere og kunder ligger.

Man kan f.eks. være først med at åbne for betalinger med BitCoins. Det vil nemlig være en ny og anderledes ting at tilbyde, og det kan der vindes brugere ved at gøre. Så innovation er i kerneforretningen, er altså nøgle til succes, og udvikles den ikke, så dør produktet tidligere end ellers.

Man kunne også forestille sig at man kunne indtale overførsler. I dag googler jeg selv ved at indtale mine søgninger på mobilen, men hvorfor kan jeg ikke i en betalings App sige: OVERFØR 200 CAMILLA JENSEN, hvis jeg nu ville overføre 200 til Camilla Jensen? Eller OVERFØR 54 TIL 27213455, hvis det var nummeret for en given butik? - Eller hvorfor kan jeg ikke bare indtaste eller indtale beløb, og så røre den mobil hvis ejer skal have pengene?

Ja ja... Rom blev ikke bygget på en dag, og der arbejdes selvfølgelig på en masse udvikling i alle lejre, og der sker også meget. For får år siden grinede folk når man fortalte om det vi i dag gær via mobilen, og meget er allerede sket på ret kort tid.

Men nøglen ligger altså i at udvikle selve kerneværdien - nemlig den usexede betaling. Og det er også her Swipp og andre kunne vinde, hvis de turde tørre.

Videre så handler alt man gør om lige dele timing, held og dygtighed. Så gamet er ikke så let endda, men jeg ser frem til endnu flere og endnu bedre og lettere betalingsløsninger i fremtiden, som rammer os alle inden vi ved af det.

Du har læst et indlæg på Folkets.

Uden opbakning fra læserne ville vi ikke kunne bringe det.

Bliv betalende bruger og støt den frie journalistik i Danmark.

Se fordele

Seneste ændring: 
19/12/2019 - 19:10
Vi er 0 abonnenter – vi skal højere op!
Abonnenter Svarer til
1 1 stor fadøl
200 Kontanthjælp, 0 børn
1000 DR-journalist
5000 Maria Rørbye Rønn