Gå til hovedindhold

Suspender Social Justice på universiteterne

Indsendt af Jesper

Går man til www.change.org finder man en hastigt voksende underskriftsindsamling, der har som mål at suspendere undervisningen i Social Justice på universiteterne og sætte en uvildig undersøgelse i gang af fænomenet. Indsamlingen er startet af briten Carl Benjamin, der er bedre kendt som youtuberen Sargon of Akkad. Samtidig argumenterer professor Janice Fiamengo, University of Ottowa, også for at sætte en stopper for de aktivistiske kvindestudier på universiteterne, og hun er for nylig interviewet af den ligesindede professor Gad Saad, Concordia University, Montreal.

Måske er tiden er kommet til et opgør med Social Justice bevægelsen og dens hellige krigere, når hele 67.000 underskrifter bliver nået på bare 2 uger?

Baggrund

Inden de saftige skandaler skal Social Justice for en god ordens skyld introduceres for de læsere, der ikke kender til det.

I Danmark er Social Justice fænomenet ikke så formelt organiseret og udbredt som i f.eks. Storbritanien og USA, men det grundlæggende tankegods er allerede til stede og arbejder i det skjulte rundt om på landets universiteter, gennem interesseorganisationer og i den politiske verden, hvor individer og grupper gør deres indflydelse gældende.

Kønsforskeren Hans Bonde har beskrevet et af hydrahovederne i sin fortrinlige bog “Fordi du fortjener det”. Resultaterne af denne Social Justice ses også i den hjemlige “racismeparagraf”, og når Tin Tin og Djurs Sommerlands forlystelse bliver angrebet.

De såkaldte Social Justice Warriors (SJWs) er velorganiserede i udlandet. På Rutgers University finder man helt åbenlyst “The Center for Social Justice Education and LGBT Communities”. Lignende findes på utallige universiteter.

Hvad er Social Justice og hvad er krigernes projekt? Universiteternes hjemmeside fremhæver på forsiden at “The Revolution Starts Here” og man læser at:

“The Center for Social Justice Education and LGBT Communities (SJE) provides educational and social programs, leadership development, and policy consultation for LGBTQIA and ally students, faculty, staff, and community members.”

Måske ikke ligefrem selvforklarende. Under linket “Education” mødes man dog blot af en formular, hvor man kan skrive sig op til “Safe(R) Space Training”:

“This three hours training session provides a foundation of knowledge needed to be a more effective ally to LGBTQA students and those questioning their sexuality and/or gender”

Skal man nu uddannes i at alliere sig med interessegrupper? I deres “Educational Handouts” bliver du måske heller ikke meget klogere:

  • RU Ally
  • Asexual Awareness
  • RU Bisexual Basics
  • RU Trans Ally
  • RU Friend Comes Out
  • Queer Vocabulary

Andre emner, der optager Social Justice Warriors er anti-racisme, immigration, anti-white supremacy, anti-fascisme, feminisme, anti-undertrykkelse, anti-kolonialisme, anti-slaveri, critical theory, criticial legal theory, diversity, anti-kapitalisme, multikulturalisme, osv. De er meget “anti”.

Måske er læseren begyndt at fundere over, hvad undervisningen reelt består af på disse Social Justice fakulteter?

Den tanke har også mere end strejfet andre, der har fulgt de optøjer og skandaløse sager, som alt fra de studerende til professorer har været involveret i de seneste år.

Aktivismen har været på universiteterne siden 70’erne, men den er blevet mere modig og rabiat de seneste 5-10 år. Det er agt, der endelig har fået magt. Så hvilke frugter høster de studerende og samfundet fra disse Social Justice Warriors?

Social Justice skandalerne

En af de mest iøjnefaldende  skandaler kommer fra University of Missouri. Her havde præsidenten for Missouri University, Tim Wolfe, netop valgt at gå af i kølvandet på en en rasende pøbel af studerende og kollegiale professorer, som mente han havde håndteret en række sager om racisme dårligt.

Han har senere forklaret, at han valgte at gå af for at undgå at bringe universitet i yderligere forlegenhed og for at undgå, at situationen ville udvikle sig til optøjer som det skete i Ferguson efter episoden, hvor røveren Michael Brown blev skudt i en konfrontation med politiet.

I den forbindelse var en række SJWs samlet til et offentligt arrangement på campus, og her kan man se hvordan en organiseret, lettere aggressiv pøbel af studerende fordriver fotojournalisten Tim Tai. Den iltre stemme i baggrunden, der konstant messer “you need to get out”, er professor i kommunikation, Melissa Click.

For da Tim Tai er blevet fordrevet, er den næste for tur den studerende med kameraet, Mark Schierbecker. Først kommanderer professor Melissa Click ham med dirrende stemme til at forlade området, og da dette fejler, vender hun sig mod en anden gruppe studerende og råber, om nogen vil hjælpe hende med at fjerne reporteren - og tilføjer: “I need some muscle over here!”

Denne utilstedelige optræden skulle - som noget helt usædvanligt for disse moralsk overlegne SJWs - lede til Melissa Clicks afskedigelse. Dels på grund af den grænseoverskridende professor, der truer journalister og studerende med vold. Dels fordi adskillige donorer havde fået nok og trak deres støtte, herunder en mulig trussel om stop for statsstøtten på 500 millioner dollars.

De påståede racistiske hændelser på universitetet under Tim Wolfes ledelse var blæst op i mediestormen, men sagerne bør tages med et gran sal. Der var ikke skyggen af beviser for 4 ud af 5 af hændelserne. Den eneste reelle sag omhandlede en fuld, ung mand mand uden tilknytning til universitet, som blev overhørt sige i telefonen “these niggers are getting aggressive with me”. For den hændelse udskrev Tim Wolfe prompte obligatorisk “diversity training” til alle på universitetet.

Det er ikke første gang SJWs har haft fingeren siddende løst på forargelsens aftrækker.

I et andet eksempel fra University of Delaware var studerende også gået amok i en anti-racistisk rus og meldte en racismesag til politiet. De mente, at der hang Ku Klux Klan løkker i træerne, angiveligt for at sende et racistisk signal til sorte studerende.

Den sag var et falsum, da de påståede “løkker” faktisk bare var metalskeletterne til rispapirslamper fra et tidligere arrangement. De havde hængt der i månedsvis.

Trods sagen ikke havde noget indhold, valgte alle de implicerede Social Justice Warriors alligevel at gennemføre deres demonstration mod racisme, og to lejligheden til at udtrykke ængstelse over ... ingenting.

Det er en del af Social Justice bevægelsens verdensopfattelse, at de mener hvide menneskers racisme er ustandselig og overalt og til alle tider, og at det forklarer alt. Og er det ikke racisme, så er det noget andet fra listen.

Disse sager kaldes “hate crimes”. Set gennem SJW-optikken er alle hvide, heteroseksuelle (især mænd), og lidt afhængig af dagsformen: racister, fascister, nationalister, sexister, kvindehadere, transfobiske, islamofobiske, homofobiske, fat shaming, priviligerede hvide.

SJW beskyldes dog vidt og bredt for at opfinde forargelse ud af den blå luft for at give brændstof til deres “retfærdige” harme.

Den britiske journalist og entreprenør Milo Yiannopoulos har optalt, at de seneste 10 år har fremvist over 100 dokumenterede eksempler på hate crime hoaxes. Det består i sin korthed af, at anti-racistiske SJWs skriver racistiske slogans på bygninger eller registrerer falske Twitter konti, hvor de selv udsender racistiske eller kvindehadende tweets fra. Målet er en mediestorm, der pisker så meget had op, at ingen bagefter husker dementien.

Men hvis hvide menneskers racisme er over alt, til alle tider og ustandseligt, hvorfor så bedrage istedet for at tage et af de påståede mange ægte tilfælde?

SJW fænomenet findes ikke kun på universiteterne, men det breder sig også omkring i samfundet, hvor de radikaliserede studerende i årtier et blevet sluppet løs. Dette er et lille udsnit:

Trods de fine plusord i alt, hvad SJWs gør, så er billedet dybt foruroligende. Man mindes det gamle mønster med, at hvis et land har ordet “demokrati” i navnet, så kan man regne med det modsatte.

Al denne skandaløse aktivisme hænger uløseligt sammen med den ideologi, som Social Justice krigerne bekender sig til. Sådan opfatter de det ikke selv, men race-segregering er altså racisme.

Når jordforbindelsen ryger, så udvikler tingene sig ofte ukontrollabelt i den forkerte retning.

Stil undervisningen i bero og undersøg sagen

Den grundlæggende kritik af Social Justice er efter Sargon of Akkads ord, at Social Justice er videnskabelig analfabetisme, logisk usund, dybt fordomsfuld og åbenlyst totalitær. Han mener at professorerne indoktrinerer unge mennesker ind i en pseudo-videnskabelig kult bag lukkede døre og at det gør skade mod deres helbred, uddannelse og fremtid.

Læs om sagen på Change.org og besøg Sargon of Akkads youtube kanal, hvor han går i dybden med sin kritik af Social Justice bevægelsen. Du vil ikke tro dine øjne og ører..

Afslutningsvis kommer her et udsnit af de kommentarer, som underskriverne har vedlagt som begrundelse for at suspendere Social Justice fagene på universiteterne:

Universities should be a place where students are *physically* safe, but where their ideas are *never* safe. One's views must be challenged constantly; that is how we learn.
Quinlan Swall, Beavercreek, OH

I'm signing because I enrolled in a sociology class, but found myself in a leftist indoctrination ritual. Instead of instructing us on what sociology is, we were force-fed a basket of racist, sexist, and discriminatory ideas. We were told that whiteness is evil. We were told that men are scum. We were told that Karl Marx was the only 'sociologist' worth paying attention to.

We did not learn about sociology.
Kyle Rogers, Sacramento, CA

As someone who lives in a third world country, I can only see this whole social justice circus as preposterous. Here's a bunch of people that haven't known any real discrmination or poverty indoctrinating the young into hating themselves for things they're not responsible for or teaching them to feel oppressed.
Miliardo Marquis, Managua, Nicaragua

I'm signing because I'm liberal, gay, studied gender and LGBT issues, and advocated for equality for over a decade. Now, Millennial college kids aggressively promote the very things equality activists fought against for years: misinformation, collectivism, shame, stereotypes, corporatism, intolerance. So-called "social justice" is rooted in these things. It's not progressive, rather it is the bizarre fusion of regressive ideas the Christian right peddled a decade ago, with alarming corporatist and authoritarian sensibilities; all under the veil of neo-Marxist rhetoric. [...]
Ryan Long, Madison, WI

It has turned my family against me, simply because they now see me as a racist just because I am a white male. It has caused such a huge divide, I am at a loss on what else I can do. I disagreed with her about this, so now I am "Cis Scum," And no longer have any meaningful contact with my daughter. Now another of my daughters is about to go through the same system and I literally FEAR for her future and her relationship with her auld Dad.
Jake Duncan, Aberdeen, United Kingdom

I'm tired of being ordered to flagellate myself on the alter of my own White Cis Hetero-normative Able-ist Islamophobic Transphobic Male privilege and then being told that I'm part of the problem when I refuse to accept collective guilt for thought crimes I've never commit, let alone for contributing to actual racism. I'm a moderate fucking person, I've never raped, I've never murdered, and I've certainly never colonized another group of people, and I refuse to accept the charge that I am or have, or bear any responsibility for the actions of people I've never met or individuals beyond my own person.
Gregory Kling, Concord, CA

Social justice is not a religion of peace.
Christopher Steininger, Vancouver, Canada

"I have a dream that one day my four little children will one day live in a nation where they will not be judged on the colour of their skin but by the content of their character." -Martin Luther King, Jr.

These enlightened words were spoken in 1963 by a wise man to end injustice. More than 50 years later, it seems we have learned nothing as special interest groups pervert our liberal principles of equality of opportunity and freedom for all people. These extremists are bent on repeating the same mistakes of less enlightened times, demanding an era where one's humanity is defined by inalterable physical characteristics. They use censorship, defamation and propoganda as weapons against our fundamental freedoms; hysteria and intolerance as defences against our arguments. This sort of tyranny and intellectual dishonesty cannot be allowed to propogate lest it damage our society irrevocably.
James Glover, Vancouver, Canada

As someone who was born in totalitarian country (Communist Czechoslovakia), I am deeply concerned about individual liberties, for they have been trampled upon in my country for a long time. I observe the state of affairs on US campuses for quite some time already, and I am becoming more and more uneasy about the future of Western society. [...]

Do not be confused by seemingly good intentions of social justice activists. Granted, many of them are sincere in their convictions and genuinely believe they are repairing the society and improving the condition and estate of disadvantaged groups and classes. Its their methods that matters - especially when they effectively restrict freedom of expression of their opponents, claiming their arguments constitute a hate speech.[...]

When we start to silence unpopular voices under a pretence of protecting certain "oppressed" groups, we are on the path to totality. Communist regime in Czechoslovakia did not allow for free speech. Everything was subjected to an ideal of helping and "liberating" the formerly oppressed working class. Contemporary social justice activists are aiming essentially for the same thing, just with different "oppressed" groups.[...]

Based on my historical experience, I sincerely believe "social justice" cause will have a damaging effect upon the Western society in the long run. It is not a cause for justice; it is a cause for destruction. Let us not miss this: the difference between justice and social justice is like the difference between democracy and people's democracy. These little adjectives before the nouns de facto reverse their original meaning. Let us not succumb to them.

This is the reason why I signed this petition.
Martin Hysek, Jablonec nad Nisou, Czech Republic