Gå til hovedindhold

Så respektløst og uvenligt kommunikerer systemet med selvstændige – se kommando-tonen her

"I skal ..." – sådan indledes brevet. 

Som selvstændig skal man hele tiden fodre systemet med en masse oplysninger.

Både direkte og indirekte.

Et eksempel på en indirekte administrativ byrde kunne være, når systemet pålægger bankerne at indhente flere oplysninger hos deres erhvervskunder. Det koster tid og penge. En regning som bankerne i min erfaring sender videre til den erhvervsdrivende.

Dels skal man så bøvle med at finde dokumentation - dels betale ekstra til bankerne for den tid også de må bruge på at efterkomme de stadigt mere omfattende krav fra systemet.

Det meste af tiden er det dog systemet selv, der direkte generer selvstændige og erhvervsdrivende med alverdens kontrol og bureaukrati.

Det er begrædeligt.

Men faktisk er det noget andet der virkelig undrer mig, for at bureaukratiet kontrollerer og overvåger og mistror, det ville jeg forvente.

Nej, det der undrer mig, er, at systemet ikke i det mindste kan kommunikere venligt og respektfuldt, når det igen og igen generer selvstændige med bureaukrati og kontrol.

Men nej, henvendelserne er ikke skrevet på nogen venlig eller respektfuld måde.

Seneste eksempel er et brev jeg fik for et par uger siden fra Erhvervsstyrelsen:

[[{"fid":"2821","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Screenshot fra brev fra Erhvervsstyrelsen","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Screenshot fra brev fra Erhvervsstyrelsen","field_billede_navn[und][0][value]":"","external_url":""},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Screenshot fra brev fra Erhvervsstyrelsen","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Screenshot fra brev fra Erhvervsstyrelsen","field_billede_navn[und][0][value]":"","external_url":""}},"attributes":{"alt":"Screenshot fra brev fra Erhvervsstyrelsen","title":"Screenshot fra brev fra Erhvervsstyrelsen","class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Læg mærke til tonen. Den er meget kommanderende: "I skal ... "

Ikke noget med "Vil I venligst ... " – eller "I bedes ... "

Og ikke noget med 'Kære ... ' eller 'Hej ... ' først.

Nej, det er bare direkte over i den kommanderende tone. Det er sådan systemet "kommunikerer" med selvstændige. Absolut ingen respekt eller venlighed.

Heller ikke noget med 'Venlig hilsen'. Først i bilaget er der til sidst en hilsen. Ikke i selve hovedbrevet som man åbner først i e-boks.

Der er heller ikke nogen beklagelse eller undskyldning fra systemets side. Når man nu belemrer travle selvstændige med endnu en ny og i mine øjne komplet overflødig og redundant kontrolforanstaltning, så kunne man da i det mindste undskylde eller beklage det.

"Vi beklager at måtte tage jeres tid ... "

Eller noget i den stil. 

Men glem det. Systemet er alt for arrogant. Og når man så prøver at komme i kontakt med systemet for at få hjælp eller en forklaring på, hvad det i praksis er, man forventes at gøre, så er det meget ofte umuligt at komme igennem uden at skulle bruge masser af tid på det.

Den måde, jeg som selvstændig oplever at blive behandlet på af systemet, står i skærende kontrast til den behandling jeg i går fik af Stripe - et privat selskab som jeg benytter her på Folkets Avis.

Stripe har en fantastisk kundeservice og respekt. Det samme har jeg oplevet med Pantheon som er min tekniske platform her på sitet. Utroligt venlige og imødekommende.

Og jeg har aldrig i hele mit liv oplevet så uvenlige og kommanderende breve fra et privat selskab, som jeg oplever fra systemet. Aldrig!

Nu håber jeg så ikke, at min kritik her bliver tolket forkert:

Jeg ønsker ikke at der skal bruges en masse skattekroner på, at mediekonsulenter skal "undervise" system-folkene i at kommunikere mere respektfuldt med de selvstændige.

Det burde ikke være nødvendigt.

At skrive og kommunikere respektfuldt og venligt er barnelærdom. Og problemet er næppe at folkene i systemet ikke evner det.

De gør det bare ikke, fordi en del af systemet desværre i dag er at tale ned til folk og kommandere med borgere - ikke mindst selvstændige som ofte har mere direkte kontakt med bureaukratiet end lønmodtagere som har en arbejdsgiver imellem som isolerende lag.

Jeg møder med jævnlige mellemrum systemet som arrogant - og jeg har da også givet et grelt eksempel tidligere.

I kan være ganske sikre på, at bakker I mig op og Folkets Avis op, så har jeg jeres ryg i forhold til systemet. Det vil jeg fortsat kritisere, og jeg vil udstille den respektløse måde det behandler selvstændige på.

Så husk at følge med her på Folkets Avis og gør din del ved at oprette abonnement - priserne er nede fra hvor alle kan være med op til der hvor dig, der ønsker at give noget ekstra, har mulighed for det.

Systemet skal altså behandle borgerne ordentligt. Også de selvstændige har krav på respekt.

Husk det, system.

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.