BEMÆRK: Denne artikel bliv delt med et strandbillede og en dele-tekst på Facebook og i vores push system der handlede om stranden - ikke standen. Det er alene redaktør Lennart Kiils fejl. Han var for hurtig ved tasterne og det beklager han over for alle læsere og abonnenter. Læs Lennarts undskyldning til abonnenter og læsere her. Selve artiklen fejler ikke noget:
Tiden hvor messestande blev sat sammen af pedellen med hjælp fra sløjdlæreren er for længst forbi. I hvert fald hos Professionsskolen Metropol, som bruger store beløb på at promovere sig overfor potentielle elever.
– En meget stor reduktion af omkostningerne til næste år er en dybt alvorlig sag, som jeg i går drøftede med hovedsamarbejdsudvalget og cheferne. Vi står overfor en stor udfordring, som vi kun kan løse gennem et tæt samarbejde, og ved at bruge den fornødne tid på at finde ud af, hvordan vi skal spare pengene.
Sådan lød det i en email fra Stefan Hermann, rektor for Professionshøjskolen Metropol, til Magisterbladet i forbindelse med, at den statsligt finansierede uddannelsesinstitution i 2016 stod foran en række større besparelser. I alt drejede det sig om i størrelsesordenen 45 millioner kroner, som professionshøjskolen, der blandt andet uddanner sygeplejesker og ergoterapeuter, skulle finde i de eksisterende budgetter, efter at skolen havde mistet væsentlige indtægter.
Men det er dog langt fra alle dele af Metropols økonomi, som har været ramt af smalhals. Det fremgår af aktindsigter, som Folkets.dk har opnået i uddannelsesinstitutinens forbrug indenfor det seneste år.
Herunder også i de udgifter, som relaterer sig til en messestand.
Mindre formue brugt på design og korrekturer af tilmeldingsseddel
Ifølge bilagene fremsendt til Folkets.dk blev det nemlig en bekostelig affærer, da Professionshøjskolen Metropol i 2015 skulle bruge messestanden. Først og fremmest fordi det ikke var hvilken som helst udformning, som skolen stillede sig tilfreds med.
For skatteyderne fik blandt andet lov til at betale for udviklingen af et nyt 3D-logo, som skulle hænge over messestanden. Et indslag der indgik i det mere overordnede formål, som den nye messestand skylle ses i sammenhæng med. I hvert fald fremgår det af tilbuddet, der ifølge Professionshøjskolen Metropol i det store hele skulle svare til den endelige regning fra det hyrede designfirma, at det var nødvendigt med en større konceptudvikling. Hvad i sig selv inklusiv moms løb op i 100.000 kroner, hvilket udgjorde omkring en fjerdedel af den samlede regning på 367.500 kroner.
Brugen af det valgte designfirma har langt fra været enestående for Professionshøjskolen Metropol, som i 2015 også gjorde brug af det i forbindelse med sin årlige Metropoldag. Her leverede designerne en række roll ups, plakater og postkort, hvilket medførte en regning på 54.500 kroner.