Gå til hovedindhold

Hvorfor bruger DSB millioner af skattekroner på Instagrammere og YouTubere?

Af Lennart

Det er ret usædvanligt at offentlige virksomheder, det vil sige virksomheder som er ejet af borgerne og helt eller delvist finansieret af skatteyderne, smider penge efter bloggere og youtubere og instagrammere og andre såkaldte "influenter".

Men det har DSB nu gjort i en årrække.

Tilsyneladende uden at nogen har kunnet se et problem heri.

Og det er egentligt mærkeligt:

  1. Dels at DSB uden videre har kunnet bruge skatteborgernes penge til at berige mennesker, som af den ene eller anden grund er populære på de social medier, men intet har med DSB's drift at gøre.
  2. Dels at DSB på den måde har benyttet sig af en form for markedsføring som ellers af mange anses som værende i gråzonen, fordi det kan være svært at gennemskue at der er tale om annoncering.

Om denne atypiske form for markedsføring og annoncering sagde Aske Wieth-Knudsen, der er forretningsudviklingschef i DSB, til branchebladet Dansk Markedsføring.

– Vi havde lyst til at gå nye veje, og med denne type markedsføring bidrager aktive instagrammere til at skabe en troværdig og effektfuld fortælling om vores brand i deres fortolkning. DSB er allerede meget aktiv på Instagram, så derfor er det oplagt at udvide mødet med kunderne her og i højere grad involvere dem med en anden slags kommunikation end traditionel markedsføring, siger han. 

Tjah.

Jeg tror nu de fleste brugere af DSB først og fremmest danner sig deres indtryk af DSB på baggrund af egne konkrete erfaringer med aflysninger og forsinkede tog. Måske var det der, man skulle "gå nye veje" i stedet.

En generel kritik imod den her form for markedsføring er den afkobling fra virkeligheden der finder sted. Man understøtter med offentlige penge noget, der skal forestille at være ægte og autentisk begejstring og interesse for DSB.

Men i virkeligheden modtager de her "influenter" penge "under bordet" for at fotografere eller på anden måde omtale eller udvise interesse for DSB. Skatteborgerne betaler.

Er det virkelig danske borgeres opgave at understøtte influenternes betalte selviscenesættelse på de sociale medier?

Det mener Folkets Avis ikke.

Måske burde DSB i stedet løfte sit omdømme ved at forbedre sin kerneydelse, persontransporten. I stedet for at hoppe over hvor gærdet er lavest med mere eller mindre misvisende og skjulte reklame-kampagner.

Det mener Folkets Avis.

Hvad mener du?

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.