Mange feminister har et enormt kontrolbehov.
Og åbenbart en følelse af at deres eget perspektiv på tingene er det eneste som skal have plads i det offentlige rum.
Selv virksomheder må ikke længere rigtigt reklamere som de vil.
Jeg synes, vi skal tale lidt om feministernes sociale kontrol. Forleden skrev jeg om det i forbindelse med afskaffelsen af podiepiger, gridgirls og skønhed i skønhedskonkurrencer.
Vi husker også sagen fra LEGO hvor en kvinde blev sur over et skilt og fik det pillet ned.
Nu er det så butikken Normal som er under beskydning. Fordi Normal har lavet en kampagne som tager gas på de stereotyper som findes omkring mænd og kvinder når de handler ind.
Man har indført et "Fars track" som så er tegnet op som en lige vej gennem butikken. Ved siden af har man så tegnet en rute i en anden farve som bevæger sig mere fra side til side ned gennem hylderne. I forbindelse med kampagnen taler man også om "rigtige mænd".
På Facebook har kampagnen dog medført en shitstorm fra rasende kvinder, hovedsageligt, som ikke kan se spor morsomt i den. Og de virker meget opsatte på at få Normal ned med nakken.
Men reklamen har jo slet ikke kvinder som mågruppe. Alligevel mener de her mange rasende feministiske (i hvert fald ideologisk bevidste til ørespidserne) kvinder sig i deres gode ret til at dømme reklamen ude og forlange en undskyldning.
Jeg fik faktisk lidt ondt af de stakkels mennesker som har lavet kampagnen. For de bliver svinet til på det groveste, men de har jo intet forkert gjort.
Derfor skrev jeg følgende opmuntrende ord til dem:
God og realistisk kampagne.
Jeg var i Normal i sidste uge med mine to børn og min tidligere hustru.
Jeg var mest opsat på at finde de ting vi skulle bruge, mens både børn og min tidligere hustru blev optaget af at se på de mange ting i butikken.
Mænd og kvinder er jo nu engang forskellige. I forskellig grad naturligvis.
De mange sure kommentarer i tråden her viser blot at mange i dag har et problem med virkeligheden. Og det forsøger de så at gøre til vores alles problem.
God dag herfra :)
Reklamen er jo netop sjov fordi der er noget sandhed bag humoren. Og overdrivelse fremmer forståelsen.
Det er sikkert også det der gør de mange rasende mennesker så vrede. De kan jo godt se, at der er noget om snakken.
Men alligevel mener de ikke, at Normal skal jo have lov at reklamere som Normal vil, men kun på en måde som kan godkendes af feminismen.
For ellers bliver de her folk fornærmede over virkeligheden.
Jeg vil sige, at den her form for social kontrol er ved at komme ud af kontrol.
Hvis alle hele tiden giver efter for feministerne, så bliver alt mere gråt og kedeligt og humorforladt.
I bund og grund er vi vidner til at en bestemt ideologi forsøger at overtage kontrollen med hvilke ytringer og hvilke udtryk og hvilke fremstillinger af verden som er acceptable i det offentlige rum.
Og hvor feminister tidligere i nogen grad stillede sig tilfreds med at være overdommere i forhold til hvordan kvinder blev fremstillet i for eksempel reklamer, så vil de nu også bestemme hvad der er acceptabelt i forhold til reklamer målrettet mænd.
De bliver næppe tilfredse før de har komplet magt - og så vil de klage over det.
Identitetspolitik sætter nok engang det danske frisind under pres.
Danmarks magasin om identitetspolitik – #idpol, men også om væren og eksistens, og essens og identitet.