Kun medlemmer

FOLKETS er en dansk medieplatform der huser udgivelser som avisen Folkets Avis, Magasinet Identitet, Rævekagen, Mediemøllen og mange, mange flere.

I modsætning til de etablerede medier modtager FOLKETS intet tilskud fra staten. Hvis platformen - og de medier som den huser! - skal overleve, så skal læserne betale.

Vi mangler

309

medlemmer mere,
så kører det rundt :)

Bliv medlem

Primære faneblade

Ansigtsløse og mareridtsagtige Facebook - når Orwell møder Kafka

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Mange har oplevet at blive blokeret eller censureret på Facebook.

Censuren er i sig selv dybt problematisk. Men lige nu skal det handle om noget andet.

Nemlig om den magtesløshed man som bruger kan opleve når man bliver blokeret eller får bortcensureret indlæg.

Lige pludselig er man måske koblet af det netværk som betyder meget for ens sociale muligheder og ens kommunikation med andre mennesker - og ens muligheder for at udtrykke sig og komme til orde.

Og når ens ankemuligheder over for vilkårlig magtudøvelse i form af en blokering så reelt virker nærmest ikke-eksisterende så bliver det lidt halvvejs mareridsagtigt på sådan en 'Orwell møder Kafka'-agtig måde.

For det er nemlig nærmest umuligt at komme i kontakt med Facebook. Altså virkelig komme i kontakt med en person i den enorme digitale forretning, som Facebook jo er.

Man føler sig hensat til automatiserede processer og måske nogle supportere på den anden side af kloden som ikke taler dansk eller kender til vores kulturelle og politiske forhold.

Mange mennesker har samlet en stor del af deres digitale sociale liv i og omkring Facebook og benytter endvidere Facebooks Messenger-system til en-til-en kommunikation.

Hvis man så af den ene eller anden grund bliver blokeret, så er man de facto afkoblet fra en stor del af sin kommunikation med omverdenen.

Og det har jo været sådan at Facebook har tjent gode penge på at knytte brugerne stadig tættere til både Facebook som platform og Messenger som kommunikationsmiddel.

Har Facebook så ikke også et stykke hen ad vejen et ansvar for at man kan komme i kontakt med dets personale og tale sin sag, når man bliver udelukket fra en stor del af ens tilstedeværelse på nettet?

Det ansigtsløse Facebook bliver man for alvor konfronteret med når man oplever at blive blokeret eller censureret. Eller når der opstår andre alvorlige problemer.

Det virker lidt som om Facebook svigter når det gælder.

Og som om at Facebook nærmest sætter en ære i at være så svær som muligt at indlede en dialog med.

Selv som presse - ok, indrømmet Folkets er stadig et lille medie - virker det svært at komme igennem til et levende menneske som kan tage ansvar eller udtale sig på Facebooks vegne.

Bare at finde ud af hvor eller til hvem man skal henvende sig, er noget af en udfordring.

I en tid hvor Facebook tilsyneladende i stigende omfang blokerer og censurerer er det meget bekymrende at "anke-mulighederne" er så begrænsede og uigennemskuelige.

I sidste ende kan det komme til at koste Facebook hvis brugerne får nok af de ansigtsløse og til tider mareridtsagtige automat-processer som Facebook benytter for et slippe billigere i support-udgifter.

Psssst

Tak fordi du læser med :)

Kunne du tænke dig fuld adgang og en reklamefri oplevelse?

Meld dig til her

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS.DK og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.

Del eller citer ved at kopiere linket her

Seneste ændring: 

21/03/2019 - 11:06

Organisationer: 

Facebook

Emner: 

Del eller citer med linket her

MediaCreeper