Gå til hovedindhold

Klimakamp eller kamp mod bilejere?

Lad os starte med at slå fast at regeringens klimaudspil i praktisk forstand ingen indflydelse har på klimaet.

Danmarks samlede udledninger udgør lige over en promille af den samlede udledning fra verdens lande.

Om så regeringen besluttede sig for at udslette Danmark fra verdenskortet i sin iver efter at føre klimakamp, så ville det ingen reel forskel gøre.

Sådan er det bare. Danmarks påvirkning af klimaet gennem CO2 og andre drivhusgasser er så lille at den kun findes på papiret og i teoretisk grad ude i virkeligheden.

Når man har erkendt denne sandhed, kan man anskue regeringens klimaplan i et andet lys. Hvilken praktisk betydning får den for danskerne?

Ikke det store med mindre man er bilejer eller planlægger at blive det.

En lang række af tiltagene i planen handler nemlig om at mobbe bilejere. Altså hvis man ejer en normal bil. Ejere af elbiler bliver derimod forkælet af politikerne.

Lad os prøve at se på nogle af punkterne i planen:

1. Stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030

Dette er den mest omtalte. Og selv ikke på det teoretiske plan vil den få nogen betydning for klimaet, da moderne benzin- og dieselbiler over levetiden sammenlignet med eeelbiler med samme aktionradius ikke udleder flere drivhusgasser. Indrømmet kan der dog være fordele i byerne i forhold til mindre støj og mindre partikelforurening. Forudsat at strømmen ikke kommer fra kulkraftværkere.

3. Ingen registreringsafgift på grønne biler under 400.000 kr. i 2019 og 2020

Det er ren og skær favorisering og forskelbehandling. Et kastesystem for biler.

4. Lavere beskatning af grønne firmabiler

Igen favorisering og forskelsbehandling.

6. Bedre muligheder for kommunerne for at give lavemissionsbiler rabat på parkering

Igen. Favorisering af de politisk korrekte bilejere på bekostning af "de onde" som har bil med forbrændingsmotor.

7. Sikkerhed for parkeringspladser til lavemissionsbiler med opladning

Det samme. Man forkæler en gruppe af politisk korrekte forbrugere på alle andres bekostning.

8. Kommunerne kan give tilladelse til kørsel i busbaner for lavemissionsbiler

Det nærmer sig det latterlige hvor meget man fra den borgerlige regerings side vil forskelsbehandle og fedte for og forkæle Alternativet-segmentet.

 

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.