Folkets Avis har sendt en mai med en række kritiske spørgsmål til Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.
Fordi Miljø- og fødevareministeriet og Fødevarestyrelsen har indrykket en stor annonce-kampagne i Berlingske.
Se, der er flere ting i denne sag som er meget betænkelige:
1. Skal staten overhovedet understøtte private medier med annoncekroner?
For hvad sker der egentligt med den lysten til at være kritisk ude på medierne hvis de modtager store ordrer på annoncer fra forskellige institutioner i det offentlige?
I det her tilfælde har Miljø- og fødevareministeriet jo betalt Berlingske en stor sum penge. Tror du så kære læser, at Berlingske vil blive mere eller mindre kritisk overfor Miljø- og fødevareministeriet?
Samme mønster gør sig i øvrigt gældende ude i kommuner hvor kommuner køber annoncer i lokale aviser. Så "glemmer" de lokale aviser nogen gange i en periode lidt den kritiske tilgang til rådhuset der.
Så svaret må være:
Nej, det offentlige og staten i særdeleshed skal IKKE have lov til at købe annoncer i medierne.
2. Skal staten lave propaganda-kampagner gennem de private medier når nu staten i forvejen har Danmarks Radio til det formål?
Annoncekampagnen fra Miljø- og fødevareministeriet i Berlingske har klart karakter af en påvirkningskampagne hvor man søger at påvirke forbrugernes adfærd i en bestemt retning.
Det er groft nok at en såkaldt borgerlig-liberal regering har så ringe tillid til både borgerne som forbrugere og til markedet som regulerende mekanisme.
Men set i et endnu bredere perspektiv er det simpelthen sygeligt at staten på den måde først tager vores penge fra os og bagefter bruger dem til på belærende vis at fortælle os hvilke varer vi skal putte i indkøbskruven.
Det er at behandle befolkningen som små børn der skal opdrages.
Så også her er svaret:
Nej, det offentlige og staten skal IKKE have lov til at køre påvirkningskampagner og propaganda imod befolkningen i medierne.
Tak fordi du læste Folkets Avis - husk at melde dig til!