Gå til hovedindhold

El-biler: Hvor skal al den elektricitet dog komme fra?

Af Per Tendrup

Indrømmet, der er mange konkurrenter, men et af de mest tåbelige og arrogante politiske tiltag i nyere tid må vel være regeringens forbud mod salg af benzin- og dieselbiler efter år 2030.

”Vore” politikere har foruroligende travlt med at lovgive, men er uden nogen indsigt i hvad der foregår på den anden side af stikkontakten.

Benzin til bilen koster penge, men strøm fra stikkontakten er jo gratis, ikke?

Nej, elektricitet er ikke en gratis alternativ energiform, men energi baseret på olie, kul, naturgas og A-kraft.

Med hjælp fra spindoktorer og andre uden forstand på elektricitet og energi-skabelse, har Danske politikere sørget for at Danmark ikke længere er selvforsynende med elektrisk energi.

I et land med verdens højest beskattede el-priser vil det være noget af en katastrofe at belaste den fremtidige elektricitetsforsyning yderligere, med generering af elektricitet til kostbare el-biler.

Tilsyneladende har politikerne den naive forestilling at vi skal køre biler på elektricitet genereret af vindmøller og de verbale floskler om vedvarende og grøn energi.

En absurd ide baseret på uvidenhed om vekselstrøms teknologi og den almindelige og vedvarende misforståelse om at energi genereret af vindmøller er vedvarende.

Den korrekte betegnelse er "Elektricitet Som Vinden Blæser", og bemærk venligst at grøn er en farve og ikke en energiform som du finder på studieplanerne på vore ingeniørskoler.

Forestil dig yderligere hvorledes forbuddet vil ødelægge det nuværende velfungerende brændstof-distribueringssystem og erstatte det med en meget kostbar udbygning af et i forvejen hårdt belastet el-distribueringssystem.

Sagen er som nævnt at elektricitet skal genereres - og i et system baseret på ”grøn vindenergi” vil systemet totalt set få en markant lavere virkningsgrad end når benzin og diesel brændes af direkte i bilerne.

Regeringens urealistiske forslag, med forbud mod salg af benzin- og dieselbiler er et fatamorgana og et omfattende spild af resurser, hvor det er endog meget vanskeligt at se hvorledes det kan nedbringe udledningen af CO2.