Primære faneblade

Lukket

Handlede politik om at forbedre samfundet – havde man aldrig smidt UBER ud af landet

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

UBER var en succes. En forbedring af samfundet. Men politikerne smed dem ud. Hvorfor?

Det er på tide du får et mere realistisk syn på politik.

I hvert fald hvis du hører til dem der stadig tror på at politikerne er sådan nogen der utrætteligt arbejder for at forbedre livsvilkårene for andre mennesker.

Jeg siger ikke at det idealistiske element slet ikke eksisterer i politik. Og jeg siger heller ikke at der ikke findes enkelte principfaste politikere.

Men som hovedregel skal man forså at

 politik handler om alt muligt andet end samfundets bedste 

Lad os tage UBER som eksempel.

Danskerne elskede UBER. Det gav os bedre transportmuligheder. Og for en gangs skyld blev vi ikke tvunget til at finansiere et nyt tiltag over skatten.

Men politikere på tværs af det ideologiske spektrum mente altså ikke at danskerne skulle have den mulighed for transport som de ellers var blevet så glade for på rekordtid.

UBER var en klar forbedring af samfundet. En win-win.

Hvis politik vitterlig handlede om at forbedre samfundet, så havde politikerne ladet UBER leve i Danmark.

Men politik handler lige så meget - ofte mere - om særinteresser. Og om politikernes egne interesser. Deres karrieremuligheder i fremtiden.

Så selvom UBER var til stor glæde for kunderne, så var UBER også en konkurrent til taxa-branchen. Og selvom konkurrence er godt for kunderne, så er den "træls" for dem hvis profitable monopol den udfordrer.

Så man kan sige at branchen lagde pres på politikerne. Man ville fra den kant ganske enkelt have politikerne til at gøre det umuligt for UBER at virke i Danmark. Det var rent seeking.

Det, som skete, var da at en mindre gruppering med politikernes hjælpe egentligt vandt over det store flertal af borgerne i Danmark. Og samfundet som helhed tabte.

Men hvorfor gik politikerne med til dette?

Burde de ikke have stået fast på at det var det brede samfunds interesser, borgernes interesser, som havde forrang i forhold til taxa-branchens krav på et ødelæggende monopol?

Og hvorfor skriver de under på en Marrakech-erklæring som ikke er til det danske samfunds fordel?

Det vender vi tilbage til.

Du har læst et indlæg på Folkets.

Uden opbakning fra læserne ville vi ikke kunne bringe det.

Bliv betalende bruger og støt den frie journalistik i Danmark.

Se fordele

11/12/2019 - 15:35
Emner: 
erhvervpolitik
Vi er 0 abonnenter – vi skal højere op!
Abonnenter Svarer til
1 1 stor fadøl
200 Kontanthjælp, 0 børn
1000 DR-journalist
5000 Maria Rørbye Rønn