I går omtalte vi den udvikling i det offentlige at de statslige chefers løn er blevet fordoblet på blot to årtier.
Fx fik 727 kontorchefer sidste år 1.020.000 kr. i samlet løn eller 99 pct. mere end de 511.000 kr., som kontorchefer indkasserede i 1998.
Du kan læse mere om den sag her
Dyre djøfokrater: I 1998 fik de 511.000 om året - nu får de ...
I går skulle jeg tilfældigvis også i kontakt med det offentlige - altså med staten - i forbindelse med at jeg laver min udvidede selvangivelse.
Men det viste sig umuligt at komme i telefonisk kontakt med SKAT og med Gældsstyrelsen og med Udbetaling Danmark.
De to førstnævnte havde ikke engang aktiveret deres kø-system på telefonen. Det var bare "alle vores linjer er optagede - du kan finde svar på vores hjemmeside" eller noget i den dur.
På hjemmesiden stod der så at man skulle ringe på det nummer hvorfra de lige havde henvist en til hjemmesiden!
Som lille selvstændig har jeg relativt ofte brug for at komme i kontakt med det offentlige system. Og jeg har sjældent oplevet at det er gået nemt og gnidningsfrit.
Som regel er der lange telefonkøer, hvis ikke bare man får en besked der sender en et andet sted hen. Jeg oplever ofte at hjemmesiderne ikke fungerer som de skal.
Som borger og som lille erhvervsdrivende er min oplevelse at det flyder. Og at servicehensynet til netop borgeren er stort set ikke-eksisterende.
Men at fordoble deres egen løn, det kan de godt finde ud af. Og så må vi borgere jo betale en af verdens absolut højeste skatter. For en i mange tilfældige middelmådig service og på en del områder er den decideret ringe.
Alle de mange chefer i det statslige som tjener over en million kroner om året hver - hvad laver de egentligt. Deres løn er vokset voldsomt, men jeg oplever at servicen i samme periode er blevet markant ringere.
Hvad er dit indtryk?