Kun medlemmer

FOLKETS er en dansk medieplatform der huser udgivelser som avisen Folkets Avis, Magasinet Identitet, Rævekagen, Mediemøllen og mange, mange flere.

I modsætning til de etablerede medier modtager FOLKETS intet tilskud fra staten. Hvis platformen - og de medier som den huser! - skal overleve, så skal læserne betale.

Vi mangler

316

medlemmer mere,
så kører det rundt :)

Bliv medlem

Primære faneblade

"30 minutters udenomssnak, nul minutters selvkritik"

Foto: Jan Ainali / CC BY-SA 4.0
Greta Thunberg. Foto: Jan Ainali / CC BY-SA 4.0

Medierne mangler den kritiske sans i forhold til Greta Thunbergs specifikke framing af løsninger på klimaspørgsmålet

Tobias Petersen med en glimrende kritik af mediernes rolle i Thunberg-kulten

Lukket

Der er ingen grund til at være vred på Greta Thunberg.

I stedet bør man rette blikket mod den presse som har gjort Greta Thunberg til en slags verdensstjerne.

Jeg har selv ved et par lejligheder kritiseret pressens rolle i forhold til Greta Thunberg. Blandt andet her:

Mens Thunberg tog rampelyset tilsluttede Danmark sig stille det omstridte Christchurch Call

Og jeg har også - indtil videre uden held - kontaktet et par danske aviser omkring deres prioritering af nyhedsstof hvor Greta Thunberg kommer til at fylde meget på andre nyheders bekostning.

Jeg har dog ikke set Presselogens behandling af emnet, men som jeg kan forstå på Tobias Petersen, så er den behandling, emnet har fået der, alt andet end selvkritisk.

På Facebook skriver han

I 30 minutter talte dagens #allfemalepanel om Greta Thunberg uden på noget tidspunkt at nærme sig det eneste relevante spørgsmål: mediernes rolle i skabelsen af Greta Thunberg som ikon. Det var bizart at være vidne til. 30 minutters udenomssnak, nul minutters selvkritik. Medierne er direkte ansvarlige for, at Greta Thunberg findes som noget som helst andet en en pige, der går i skole i Sverige. Kun fordi medierne omtalte hende og blev ved med at omtale hende, blev hun den verdensstjerne, hun er i dag. Var det ikke sket, havde hun ikke været kendt uden for sin egen familie. Medierne skabte ikonet Greta Thunberg. Præcis som de løbende skaber andre ikoner (og gennem fravalg sørger for, at andre ikke skabes). Hvordan kan man i et påstået selvkritisk mediemagasin tale 30 minutter om Greta Thunberg uden at bruge tid på dette af alle spørgsmål mest centrale? Det går over min fatteevne. Men det overrasker mig ikke. For det er blot endnu et eksempel på den mangel på kritisk selvrefleksion, medierne om noget er leveringdygtige i.

Ja, det var jo ellers egentligt det som var meningen med Presselogen ikke? At der skulle reflekteres kritisk over pressens rolle og ikke bare ukritisk spinnes videre på ugens historier.

Det er ligesom pressen og medierne ikke kan se deres egen rolle eller position og dermed heller ikke forholde sig kritisk til den.

Hvilke fortællinger viderekolporterer medierne ukritisk og hvilke fortællinger giver medierne sig kritisk i kast med granske grundigt?

Del

Del eller citer ved at kopiere linket her

Udgivet: 

01/10/2019 - 07:26

Seneste ændring: 

02/10/2019 - 07:07

Typer: 

Redaktionelt, Artikler

Emner: 

klima, mediekritik, medier

Personer: 

Greta Thunberg

Organisationer: 

Medierne, Pressen

Del eller citer med linket her

MediaCreeper