Gå til hovedindhold

Folk raser over denne "du skal ikke tro du er noget"-reklamefilm fra SAS

Kritik af medier og den medieskabte "virkelighed" og tendensen til at medier ukritisk hopper på en dagsorden
Slogan
Pressen i søgelyset
Hvad er budskabet egentligt?

SAS har lavet en reklame hvor man fortæller seerne at alt det vi troede var særegent skandinavisk faktisk stammer fra andre steder i verden.

Pointen er vist at vi "som vikingerne" rejser rundt i verden og lader os inspirere og henter ting med hjem og giver dem et skandinavisk twist og gør dem til vores egne.

Men så langt er der tilsyneladende mange som ikke når. Det kræver da også at man ser den meget lange omgang til ende. Og det er vitterligt også en lidt tåkrummende "rejse" SAS her tager os ud på.

Det virker meget som en "du skal ikke tro du er noget"-reklame, og hvad kunne egentligt være mere skandinavisk end det?

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.